Institucionalizace metropolitních regionů v Německu a ve Francii ve vzájemném srovnání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F23%3A43970832" target="_blank" >RIV/49777513:23510/23:43970832 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2228" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2228</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0311-2023-14" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.P280-0311-2023-14</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Institucionalizace metropolitních regionů v Německu a ve Francii ve vzájemném srovnání
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se snaží identifikovat okolnosti vzniku a vývoje metropolitní správy v Německu a ve Francii (ve dvou klíčových zemích EU s odlišnou správní a politickou kulturou) a poukázat jak na výhody, tak na problémy a limity jednotlivých řešení. Stabilita německého institucionálního rámce kontrastuje s množstvím správních reforem ve Francii v posledních padesáti letech. Francouzské regiony mají ve srovnání s německými spolkovými zeměmi omezenou akční schopnost. Klíčovými aktéry metropolitní správy jsou v Německu obce a města, ve Francii pak meziobecní struktury. V Německu se přitom jedná o proces evolučně pomalý, se zdola nahoru (bottom-up), postupně reagující na vynořující se výzvy a události, zatímco ve Francii došlo k institucionalizaci metropolí se shora dolů. Vznik a rozvoj metropolitní správy je obtížný proces, kterému brání a vzdoruje etablovaná subnárodní mocenské struktury. Jak ukazují především francouzské zkušenosti, tak od teoretické vize (politická legitimita, vysoká míra autonomie a relevantní územní vymezení) k praktické realizaci vede dlouhá a trnitá cesta.
Název v anglickém jazyce
The institutionalisation metropolitan regions in Germany and France pn comparison with each other
Popis výsledku anglicky
The paper deals with identifying the circumstances of the emergence and development of metropolitan governance in Germany and France (two key EU countries with different administrative and political cultures) and to highlight both the advantages and the problems and limits of each solution. It draws on a study of German and French literary sources and interviews with German and French colleagues. The stability of the German institutional framework contrasts with the many administrative reforms in France over the last fifty years. French regions have a limited capacity for action compared to German federal states. The key actors in metropolitan governance are municipalities and cities in Germany and inter-municipal structures in France. In Germany, this is an evolutionarily slow, bottom-up process, gradually responding to emerging challenges and events, whereas in France, metropolitan governments have been institutionalised in a top-down manner. The emergence and development of metropolitan governance is a difficult process, hindered and resisted by established sub-national power structures. As the French experience in particular shows, there is a long and thorny road from theoretical vision (political legitimacy, a high degree of autonomy and relevant territorial delimitation) to practical implementation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50702 - Urban studies (planning and development)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
XXVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách
ISBN
978-80-280-0311-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
116-124
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Bořetice
Datum konání akce
14. 6. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—