Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Basic optimization methodology for the design of friction damping in blade shrouds

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F13%3A43921354" target="_blank" >RIV/49777513:23520/13:43921354 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1115/DETC2013-13443" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1115/DETC2013-13443</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1115/DETC2013-13443" target="_blank" >10.1115/DETC2013-13443</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Basic optimization methodology for the design of friction damping in blade shrouds

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper is focused on the optimization of friction element parameters in blade shrouds for various types of excitation. In order to create and validate a proper modelling methodology an experimental stand and a numerical simulation of blades interaction by means of a friction element placed in the shrouds were prepared. Mathematical models are based on the finite element method combined with rigid bodies. The models can be analyzed both in frequency domain (by the harmonic balance method) or in timedomain (by the numerical integration). The results of the optimization of friction element parameters with respect to the bending vibration suppression are documented in the paper. Another contact modelling approach intended for more complex contact surfaces is based on the decomposition of a contact surface into a set of elementary areas and on the expression of contact and friction forces between these areas.

  • Název v anglickém jazyce

    Basic optimization methodology for the design of friction damping in blade shrouds

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is focused on the optimization of friction element parameters in blade shrouds for various types of excitation. In order to create and validate a proper modelling methodology an experimental stand and a numerical simulation of blades interaction by means of a friction element placed in the shrouds were prepared. Mathematical models are based on the finite element method combined with rigid bodies. The models can be analyzed both in frequency domain (by the harmonic balance method) or in timedomain (by the numerical integration). The results of the optimization of friction element parameters with respect to the bending vibration suppression are documented in the paper. Another contact modelling approach intended for more complex contact surfaces is based on the decomposition of a contact surface into a set of elementary areas and on the expression of contact and friction forces between these areas.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JR - Ostatní strojírenství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA101%2F09%2F1166" target="_blank" >GA101/09/1166: Výzkum dynamických vlastností a optimalizace složitých rotujících soustav s nelineárními vazbami a materiály o vysokém útlumu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ASME 2013 International Design Engineering Technical Conferences & Computers and Information in Engineering Conference (DETC2013)

  • ISBN

    978-0-7918-5596-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    "V07AT10A049"

  • Název nakladatele

    American Society of Mechanical Engineers

  • Místo vydání

    New York

  • Místo konání akce

    Portland

  • Datum konání akce

    4. 8. 2013

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku