Basic optimization methodology for the design of friction damping in blade shrouds
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F13%3A43921354" target="_blank" >RIV/49777513:23520/13:43921354 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1115/DETC2013-13443" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1115/DETC2013-13443</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1115/DETC2013-13443" target="_blank" >10.1115/DETC2013-13443</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Basic optimization methodology for the design of friction damping in blade shrouds
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is focused on the optimization of friction element parameters in blade shrouds for various types of excitation. In order to create and validate a proper modelling methodology an experimental stand and a numerical simulation of blades interaction by means of a friction element placed in the shrouds were prepared. Mathematical models are based on the finite element method combined with rigid bodies. The models can be analyzed both in frequency domain (by the harmonic balance method) or in timedomain (by the numerical integration). The results of the optimization of friction element parameters with respect to the bending vibration suppression are documented in the paper. Another contact modelling approach intended for more complex contact surfaces is based on the decomposition of a contact surface into a set of elementary areas and on the expression of contact and friction forces between these areas.
Název v anglickém jazyce
Basic optimization methodology for the design of friction damping in blade shrouds
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on the optimization of friction element parameters in blade shrouds for various types of excitation. In order to create and validate a proper modelling methodology an experimental stand and a numerical simulation of blades interaction by means of a friction element placed in the shrouds were prepared. Mathematical models are based on the finite element method combined with rigid bodies. The models can be analyzed both in frequency domain (by the harmonic balance method) or in timedomain (by the numerical integration). The results of the optimization of friction element parameters with respect to the bending vibration suppression are documented in the paper. Another contact modelling approach intended for more complex contact surfaces is based on the decomposition of a contact surface into a set of elementary areas and on the expression of contact and friction forces between these areas.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F09%2F1166" target="_blank" >GA101/09/1166: Výzkum dynamických vlastností a optimalizace složitých rotujících soustav s nelineárními vazbami a materiály o vysokém útlumu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ASME 2013 International Design Engineering Technical Conferences & Computers and Information in Engineering Conference (DETC2013)
ISBN
978-0-7918-5596-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
"V07AT10A049"
Název nakladatele
American Society of Mechanical Engineers
Místo vydání
New York
Místo konání akce
Portland
Datum konání akce
4. 8. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—