Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Evolution of grid-to-rod fretting of nuclear fuel rods during burnup

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F18%3A43951258" target="_blank" >RIV/49777513:23520/18:43951258 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.pnucene.2018.05.016" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.pnucene.2018.05.016</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.pnucene.2018.05.016" target="_blank" >10.1016/j.pnucene.2018.05.016</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Evolution of grid-to-rod fretting of nuclear fuel rods during burnup

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Nuclear fuel rod consists of the cladding and fuel pellets stack. Fuel rods are mounted in fuel assemblies and they are linked by spacer grids. Due to vibration of a fuel assembly during the reactor operation, grid-to-rod fretting (GTRF) occurs in contact points between the cladding of the fuel rod and spacer grid cells. The GTRF phenomenon causes the loss of mass of the cladding in contact points and it can possibly lead to leakage of fission products into a coolant. The paper presents a complex modelling concept for the GTRF analysis of fuel rods due to vibration caused by pressure pulsations of the coolant. The method deals with several essential subproblems. The key part of the method is a dynamic model that simulates vibration of the fuel rod. To estimate wear properties of the cladding, an experimental procedure is used and to determine the state of burnup, a physical model is used. Based on the simulated vibration of the fuel rod and the subsequent GTRF analysis, the evolution of the GTRF during burnup can be determined.

  • Název v anglickém jazyce

    Evolution of grid-to-rod fretting of nuclear fuel rods during burnup

  • Popis výsledku anglicky

    Nuclear fuel rod consists of the cladding and fuel pellets stack. Fuel rods are mounted in fuel assemblies and they are linked by spacer grids. Due to vibration of a fuel assembly during the reactor operation, grid-to-rod fretting (GTRF) occurs in contact points between the cladding of the fuel rod and spacer grid cells. The GTRF phenomenon causes the loss of mass of the cladding in contact points and it can possibly lead to leakage of fission products into a coolant. The paper presents a complex modelling concept for the GTRF analysis of fuel rods due to vibration caused by pressure pulsations of the coolant. The method deals with several essential subproblems. The key part of the method is a dynamic model that simulates vibration of the fuel rod. To estimate wear properties of the cladding, an experimental procedure is used and to determine the state of burnup, a physical model is used. Based on the simulated vibration of the fuel rod and the subsequent GTRF analysis, the evolution of the GTRF during burnup can be determined.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20305 - Nuclear related engineering; (nuclear physics to be 1.3);

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1506" target="_blank" >LO1506: Podpora udržitelnosti centra NTIS - Nové technologie pro informační společnost</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    PROGRESS IN NUCLEAR ENERGY

  • ISSN

    0149-1970

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    108

  • Číslo periodika v rámci svazku

    September 2018

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    160-168

  • Kód UT WoS článku

    000442979400017

  • EID výsledku v databázi Scopus