Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Towards efficient and vibration-reducing full-floating ring bearings in turbochargers

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F20%3A43956888" target="_blank" >RIV/49777513:23520/20:43956888 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020740319341451" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020740319341451</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijmecsci.2020.105516" target="_blank" >10.1016/j.ijmecsci.2020.105516</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Towards efficient and vibration-reducing full-floating ring bearings in turbochargers

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Turbocharger rotors supported on full-floating ring bearings are highly nonlinear systems which are operated at high speeds. During operation, the rotor usually oscillates at sub-synchronous frequencies which result from fluid-induced instabilities. This work provides some suggestions for reducing the sub-synchronous vibrations and power losses in the bearings. This is done by introducing new designs for lubrication grooves, which are described in detail and thoroughly analyzed. Furthermore, it is shown that the stability of an outer film in the floating ring bearing can be influenced by subtle changes in the geometry of an inner film. The motion of the turbocharger rotor is described employing flexible multi-body dynamics. Forces in the floating ring bearings are evaluated numerically and flow through feed holes which are interconnecting the inner film with the outer film is considered.

  • Název v anglickém jazyce

    Towards efficient and vibration-reducing full-floating ring bearings in turbochargers

  • Popis výsledku anglicky

    Turbocharger rotors supported on full-floating ring bearings are highly nonlinear systems which are operated at high speeds. During operation, the rotor usually oscillates at sub-synchronous frequencies which result from fluid-induced instabilities. This work provides some suggestions for reducing the sub-synchronous vibrations and power losses in the bearings. This is done by introducing new designs for lubrication grooves, which are described in detail and thoroughly analyzed. Furthermore, it is shown that the stability of an outer film in the floating ring bearing can be influenced by subtle changes in the geometry of an inner film. The motion of the turbocharger rotor is described employing flexible multi-body dynamics. Forces in the floating ring bearings are evaluated numerically and flow through feed holes which are interconnecting the inner film with the outer film is considered.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Mechanical Sciences

  • ISSN

    0020-7403

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    175

  • Číslo periodika v rámci svazku

    June 1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000536772500012

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85083813108