ADACHO – Škála pro posouzení adaptivního chování u dětí: příručka pro administraci a interpretaci metody
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23810%2F24%3A43975237" target="_blank" >RIV/49777513:23810/24:43975237 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
ADACHO – Škála pro posouzení adaptivního chování u dětí: příručka pro administraci a interpretaci metody
Popis výsledku v původním jazyce
Škála pro posouzení adaptivního chování u dětí ve věku 5–15 let (ADACHO) je standardizovanýmdiagnostickým nástrojem určeným pro zhodnocení nezávislého a samostatnéhochování dětí v různých oblastech jejich běžného života. ADACHO je původníčeskou metodou a její položky byly vytvořeny specificky pro české prostředí. Jednotlivé položkyposuzovací škály tvoří výroky o chování dítěte, respondent svou odpovědí označujemíru samostatnosti a četnost, s jakou dítě dané chování provádí či zvládá. Pro zjednodušenítextu budeme diagnostickou metodu ADACHO v textu příručky označovat převážně slovem„dotazník“, ačkoliv se jedná o posuzovací škálu.Škála se skládá z formy pro posouzení dítěte rodičem a formy pro posouzení učitelem. Obsahuje138 položek, rozdělených do pěti základních oblastí – konceptuální, sociální, praktické,oblasti komunikace a sebeřízení. Obě formy obsahují 43 položek společných a 48 (rodičovskáforma) / 47 (učitelská forma) položek unikátních, typických pro domácí či školní prostředí.Posuzovací škála obsahuje v každé formě šest souhrnných percentilových skórů a standardníchT-skórů (konceptuální, sociální, praktický, komunikace, sebeřízení a celkový skóradaptivního chování). Normy rodičovské formy posuzovacích škál jsou založeny na vzorku1 042 dětí hodnocených v letech 2022–2023 a učitelské formy na vzorku 978 dětí hodnocenýchv letech 2022–2023.
Název v anglickém jazyce
ADACHO – Scale for assessment of adaptive behavior in children: Manual for administration and interpretation of the method
Popis výsledku anglicky
The Adaptive Behaviour Assessment Scale for Children Ages 5-15 (ADACHO) is a standardized diagnostic tool designed to assess independent and autonomous children's behaviour in different areas of their daily lives. The ADACHO is the original Czech method and its items were developed specifically for the Czech environment. The individual items of the assessment scale consist of statements about the child's behaviour, the respondent's answer indicates the degree of independence and frequency with which the child performs or manages the behaviour. For simplicitythe ADACHO diagnostic method will be referred to in the text of the manual mainly by the word "questionnaire", although it is an assessment scale. The scale consists of a parent assessment form and a teacher assessment form. It includes 138 items, divided into five basic areas - conceptual, social, practical, communication and self-management. The two forms contain 43 items in common and 48 (parental 47 (teacher form) items unique to the home or school setting.The assessment scale contains six summary percentile scores in each form and standard T-scores (conceptual, social, practical, communication, self-management, and total adaptive behaviour).
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů