Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ochrana člověka a společnosti – vývoj vzdělávání v bezpečnostních tématech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12110%2F20%3A43901023" target="_blank" >RIV/60076658:12110/20:43901023 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.32725/zsf.2020.74227530" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.32725/zsf.2020.74227530</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.32725/zsf.2020.74227530" target="_blank" >10.32725/zsf.2020.74227530</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ochrana člověka a společnosti – vývoj vzdělávání v bezpečnostních tématech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem publikace je charakterizovat jednotlivé vývojové části vzdělávání v oblastech branné výchovy, civilní obrany a civilní ochrany na historickém území České republiky v kontextu dobových souvislostí a okolností. Práce si klade za cíl vysvětlit a z pohledu historického zkoumat brannou výchovu a vzdělávání v oblasti bezpečnosti, okolnosti a podmínky jejího vzniku, význam a charakteristiku konkrétních opatření v oblasti přípravy mládeže a dospělých v jednotlivých historických etapách a obsah vzdělávání v oblasti bezpečnosti až do současnosti. Dějiny vzdělávání v oblasti bezpečnosti jsou zkoumány s cílem popsat zkušenost a ukázat, jaká část populace v jednotlivých etapách vývoje společnosti byla touto výchovou formována. Dále je reflektována formulace cílů, úkolů – obsahů a prostředků výchovy v oblasti bezpečnosti s cílem poukázat na specifické zvláštnosti v různých dobových a společenských etapách. Zvláštní pozornost je věnována charakteristice současného přístupu k oblasti vzdělávání bezpečnostních témat od základních po vysoké školy v České republice a v dalších vybraných státech. Specifickou částí práce je zkoumání pomocí vlastního šetření současného přístupu ke vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat na vysokých školách v České republice připravujících budoucí učitele. V rámci historické studie jsou zkoumáni jedinci, instituce, komunity a aktivity s cílem přesně a nestranně rekonstruovat minulost výchovy a vzdělávání v oblastech branné přípravy, civilní obrany a ochrany. Následným krokem je interpretace historické studie a vliv na současnost. Výsledkem je vícestranný souhrn mapující vývoj stavu a struktury branné výchovy a výchovy v oblasti civilní ochrany od historie po současnost. Text reflektuje a prezentuje vlastní obsahové vymezení bezpečnostního vzdělávání, teoretická východiska a další směřování v ochraně člověka a společnosti. Pro oblast výuky bezpečnostních témat s vymezeným obsahem ochrany člověka za mimořádných událostí – požární ochrana, ochrana obyvatelstva, první pomoc a ochrana zdraví, prevence kriminality, bezpečnost dopravy a příprava obyvatelstva k obraně státu je zaveden a užíván výraz „Ochrana člověka a společnosti“. Je dokladována kazuistika – navržení, realizace, evaluace a následné doplnění návrhu struktury výuky bezpečnostních témat na Pedagogické fakultě JčU v Č. Budějovicích.

  • Název v anglickém jazyce

    PROTECTION OF MAN AND SOCIETY – DEVELOPMENTS IN THE EDUCATION OF SAFETY ISSUES

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of this publication is to characterize individual developmental parts of education regarding military education, civil defense and civil protection on the historic territories of the Czech Republic. The goal is to explain and study military education regarding the safety, circumstances and conditions of its establishment, the significance and characteristics of specific measures regarding the preparedness of youth and adults in individual historical periods, and the content of safety education up to the present. The history of the education in safety has been studied to describe experience and show it to the population that was formed by such education in individual social developmental periods. This study also reflects the formation of goals, tasks, contents and means of education in relation to safety. The goal is to point out specific peculiarities in different historical and social periods. We pay particular attention to the characteristics of the contemporary approach to education regarding safety issues from primary schools to universities in the Czech Republic and other selected countries. A specific part of this paper is using our study of contemporary approaches to educate university students in safety issues at Czech universities – who are preparing future teachers. In this historical study, we study individuals, institutions, communities and activities to exactly and impartially re-enact the past education in military preparedness, civil defense and protection. The next step is the interpretation of the historical study and the effect on the present. The result is a panel summary that maps the development of the condition and structure of military education regarding civil protection in history up to the present. This paper reflects and presents our definition of safety education, theoretical bases and other headings regarding the protection of man and society. The used expression for teaching safety issues regarding the protection of man in emergencies (fire protection, the protection of the population, first aid and health protection, crime prevention, transportation safety and the preparedness of the population in state protection) is “The protection of man and society”. The Faculty of Education of the University of South Bohemia documents a case report – suggestions, realizations, evaluations and amendments of structural design of teaching safety issues.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7422-753-0

  • Počet stran knihy

    271

  • Název nakladatele

    Nakladatelství Lidové noviny

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy