Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Educational level and self-reported competence of nurses in Slovakia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12110%2F22%3A43904562" target="_blank" >RIV/60076658:12110/22:43904562 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sciendo.com/es/article/10.2478/pielxxiw-2022-0028" target="_blank" >https://sciendo.com/es/article/10.2478/pielxxiw-2022-0028</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/pielxxiw-2022-0028" target="_blank" >10.2478/pielxxiw-2022-0028</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Educational level and self-reported competence of nurses in Slovakia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Aim. The aim of this study was to explore the relationship between self-reported competencies and the educational level of nurses in Slovakia. Materials and methods. The 73-item NCS was translated into the Slovak language according to Brislin’s translation model, and then electronic version of the tool was emailed to eligible nurses in the Slovak Republic registered with the Slovak Chamber of Nurses and Midwives (SkSaPA). Data were analysed in IBM SPSS version 22 using descriptive statistics, Student t-test, Kolmogorov-Smirnov, and Mann-Whitney U test. Results. A total of 135 nurses, who work in the Slovak healthcare system, returned the surveys. Nurses with master’s degrees reported greater confidence in “ensuring quality” and higher competence on the “managing situations” subscales than nurses without a master’s degree. This study found no other significant relationships between nursing educational levels and self-reported competence. Conclusions. Master’s level education influences nursing competence in managing clinical situations and ensuring the quality of nursing care provided in Slovakia.

  • Název v anglickém jazyce

    Educational level and self-reported competence of nurses in Slovakia

  • Popis výsledku anglicky

    Aim. The aim of this study was to explore the relationship between self-reported competencies and the educational level of nurses in Slovakia. Materials and methods. The 73-item NCS was translated into the Slovak language according to Brislin’s translation model, and then electronic version of the tool was emailed to eligible nurses in the Slovak Republic registered with the Slovak Chamber of Nurses and Midwives (SkSaPA). Data were analysed in IBM SPSS version 22 using descriptive statistics, Student t-test, Kolmogorov-Smirnov, and Mann-Whitney U test. Results. A total of 135 nurses, who work in the Slovak healthcare system, returned the surveys. Nurses with master’s degrees reported greater confidence in “ensuring quality” and higher competence on the “managing situations” subscales than nurses without a master’s degree. This study found no other significant relationships between nursing educational levels and self-reported competence. Conclusions. Master’s level education influences nursing competence in managing clinical situations and ensuring the quality of nursing care provided in Slovakia.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30307 - Nursing

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pielegniarstwo XXI Wieku-Nursing in the 21 Century

  • ISSN

    1730-1912

  • e-ISSN

    2450-646X

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    163-168

  • Kód UT WoS článku

    000862055500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85139439856