Od teatrality k intimitě? Emoce a smrt u Martiniců a Schwarzenbergů v období baroka a romantismu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F14%3A43888210" target="_blank" >RIV/60076658:12210/14:43888210 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11610/14:10292418
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od teatrality k intimitě? Emoce a smrt u Martiniců a Schwarzenbergů v období baroka a romantismu
Popis výsledku v původním jazyce
Mezi barokem a romantismem se v prostředí katolické vysoké šlechty zásadně proměnila reflexe umírání i diskurzivní rámec jejího emocionálního prožívání. Ideální barokní smrt měla formu extrémního okamžiku, při němž měl umírající vyznávat své hříchy teatrálními gesty a promluvami. Rituál smrtelné postele potvrzoval konfesní a spirituální orientaci rodiny. Příští generace šlechticů měly být o této orientaci přesvědčeny bohatou symbolickou ikonografií a písemnými svědectvími. Romantismus naplnil umírání sentimentem, rodinnou soudržností a milující péčí. Mezi barokem a romantismem se také proměnila míra privátnosti okamžiku smrti. Barokní smrt byla teatrální a byla veřejnou záležitostí. Postupně se proměnila v intimní okamžiky v úzkém rodinném kruhu. Do pozadí ustupovala postava kněze, který byl stále častěji nahrazován lékařem. Co se nezměnilo, byla snaha za každou cenu dostát dobovému diskurzu dobré smrti. Snahou o naplnění dobového ideálu tzv. "dobré smrti" si Martinicové a Schwarzenber
Název v anglickém jazyce
From Theatricality to Intimacy? Emotions and Death of the Counts of Martinice and the Princes of Schwarzenberg between the Baroque and the Romanticism
Popis výsledku anglicky
Between the Baroque and Romanticism attitudes to death and the discursive framework of the emotional experience of dying fundamentally changed among the Catholic high nobility. The ideal baroque death was supposed to take the form of an extreme point atwhich the dying persons confessed their sins through theatrical gestures and utterances. The deathbed ritual explicitly confirmed the denominational and spiritual orientation of the family. In succeeding generations, both aristocrats and commoners were expected to be confirmed in that orientation by a written and iconographic testimony rich in symbols. Romanticism, on the other hand, imbued the process of dying with sentiment, loving care and family cohesion, which among the high nobility brought solaceand a peaceful death. Finally, between the Baroque and Romanticism the relative status of private and public experience of the last moments changed. The Baroque "theatrical" deathbed, which was presented with the central figure of the dy
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Cornova, Revue České společnosti pro výzkum 18. století a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze
ISSN
1804-6983
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
25-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—