Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Od teatrality k intimitě? Emoce a smrt u Martiniců a Schwarzenbergů v období baroka a romantismu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F14%3A43888210" target="_blank" >RIV/60076658:12210/14:43888210 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11610/14:10292418

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Od teatrality k intimitě? Emoce a smrt u Martiniců a Schwarzenbergů v období baroka a romantismu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mezi barokem a romantismem se v prostředí katolické vysoké šlechty zásadně proměnila reflexe umírání i diskurzivní rámec jejího emocionálního prožívání. Ideální barokní smrt měla formu extrémního okamžiku, při němž měl umírající vyznávat své hříchy teatrálními gesty a promluvami. Rituál smrtelné postele potvrzoval konfesní a spirituální orientaci rodiny. Příští generace šlechticů měly být o této orientaci přesvědčeny bohatou symbolickou ikonografií a písemnými svědectvími. Romantismus naplnil umírání sentimentem, rodinnou soudržností a milující péčí. Mezi barokem a romantismem se také proměnila míra privátnosti okamžiku smrti. Barokní smrt byla teatrální a byla veřejnou záležitostí. Postupně se proměnila v intimní okamžiky v úzkém rodinném kruhu. Do pozadí ustupovala postava kněze, který byl stále častěji nahrazován lékařem. Co se nezměnilo, byla snaha za každou cenu dostát dobovému diskurzu dobré smrti. Snahou o naplnění dobového ideálu tzv. "dobré smrti" si Martinicové a Schwarzenber

  • Název v anglickém jazyce

    From Theatricality to Intimacy? Emotions and Death of the Counts of Martinice and the Princes of Schwarzenberg between the Baroque and the Romanticism

  • Popis výsledku anglicky

    Between the Baroque and Romanticism attitudes to death and the discursive framework of the emotional experience of dying fundamentally changed among the Catholic high nobility. The ideal baroque death was supposed to take the form of an extreme point atwhich the dying persons confessed their sins through theatrical gestures and utterances. The deathbed ritual explicitly confirmed the denominational and spiritual orientation of the family. In succeeding generations, both aristocrats and commoners were expected to be confirmed in that orientation by a written and iconographic testimony rich in symbols. Romanticism, on the other hand, imbued the process of dying with sentiment, loving care and family cohesion, which among the high nobility brought solaceand a peaceful death. Finally, between the Baroque and Romanticism the relative status of private and public experience of the last moments changed. The Baroque "theatrical" deathbed, which was presented with the central figure of the dy

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Cornova, Revue České společnosti pro výzkum 18. století a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze

  • ISSN

    1804-6983

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    25-37

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus