Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jan Hus a české národní školy v letech 1867-1918

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F15%3A43889687" target="_blank" >RIV/60076658:12210/15:43889687 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jan Hus a české národní školy v letech 1867-1918

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dějepisné učebnice českých obecných a měšťanských škol i učitelských ústavů dokládají, jakým způsobem byla v českém školství od 60. let 19. století až do vzniku Československa interpretována postava Jan Husa. Prvotní spíše jen stručná a hodnotově neutrální konstatování o Husovi (kritik dobových církevních zlořádů, jehož smrt se stala podnětem pro následné husitské bouře) byla doplněna o informace o jeho životě, působení na universitě i o průběhu kostnického koncilu a Husovy smrti na hranici. Posléze bylJan Hus v učebnicích představován jako zvelebitel mateřského jazyka a velký vlastenec s důrazem na jeho příkladný a bezúhonný mravný život, upřímnou zbožnost a nezištnost, zatímco výklad a hodnocení náboženských aspektů Husova učení i husitské doby byly, s ohledem na jeho náročnost a ožehavost teologickou, politickou i národní, opomíjeny.

  • Název v anglickém jazyce

    Jan Hus and Czech National Schools in 1867-1918

  • Popis výsledku anglicky

    History textbooks of Czech general and municipal schools, as well as teachers' institutes serve to document how the figure of Jan Hus was interpreted in the Czech educational system from the 1860s up to the declaration of an independent Czechoslovakia. The initially brief and value-neutral statements on Hus (a critic of Church sins whose death sparked the subsequent Hussite rebellion), were later expanded with information on his life, his work at the university and details about the Council in Constance. Jan Hus was later presented in textbooks as an innovator of the Czech language and a great patriot, while emphasis was placed on his exemplary and chaste life, sincere faith and generosity. The explanation of the religious aspects of Hus' theory and ofthe Hussite period was ne-glected due to their complicated nature and due to the delicacy of this topic in the theological, political and national context.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-26999S" target="_blank" >GA14-26999S: Českobudějovická diecéze v letech 1783/1789 - 1850</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Theologica

  • ISSN

    1212-8570

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    85-99

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus