Jan Hus a české národní školy v letech 1867-1918
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F15%3A43889687" target="_blank" >RIV/60076658:12210/15:43889687 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jan Hus a české národní školy v letech 1867-1918
Popis výsledku v původním jazyce
Dějepisné učebnice českých obecných a měšťanských škol i učitelských ústavů dokládají, jakým způsobem byla v českém školství od 60. let 19. století až do vzniku Československa interpretována postava Jan Husa. Prvotní spíše jen stručná a hodnotově neutrální konstatování o Husovi (kritik dobových církevních zlořádů, jehož smrt se stala podnětem pro následné husitské bouře) byla doplněna o informace o jeho životě, působení na universitě i o průběhu kostnického koncilu a Husovy smrti na hranici. Posléze bylJan Hus v učebnicích představován jako zvelebitel mateřského jazyka a velký vlastenec s důrazem na jeho příkladný a bezúhonný mravný život, upřímnou zbožnost a nezištnost, zatímco výklad a hodnocení náboženských aspektů Husova učení i husitské doby byly, s ohledem na jeho náročnost a ožehavost teologickou, politickou i národní, opomíjeny.
Název v anglickém jazyce
Jan Hus and Czech National Schools in 1867-1918
Popis výsledku anglicky
History textbooks of Czech general and municipal schools, as well as teachers' institutes serve to document how the figure of Jan Hus was interpreted in the Czech educational system from the 1860s up to the declaration of an independent Czechoslovakia. The initially brief and value-neutral statements on Hus (a critic of Church sins whose death sparked the subsequent Hussite rebellion), were later expanded with information on his life, his work at the university and details about the Council in Constance. Jan Hus was later presented in textbooks as an innovator of the Czech language and a great patriot, while emphasis was placed on his exemplary and chaste life, sincere faith and generosity. The explanation of the religious aspects of Hus' theory and ofthe Hussite period was ne-glected due to their complicated nature and due to the delicacy of this topic in the theological, political and national context.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-26999S" target="_blank" >GA14-26999S: Českobudějovická diecéze v letech 1783/1789 - 1850</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Theologica
ISSN
1212-8570
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
85-99
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—