Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sémiotické pojetí estetického postoje

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F17%3A43895712" target="_blank" >RIV/60076658:12210/17:43895712 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sémiotické pojetí estetického postoje

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se vrací k pojmu estetický postoj v pojetí české strukturální estetiky, jak byl rozpracován především v textech Jana Mukařovského a Květoslava Chvatíka. Ukazuje klíčovou roli tohoto pojmu v estetickém systému Pražské školy a konfrontuje jej s výhradami, které vůči němu vznesl George Dickie. Pokouší se estetický postoj, stejně jako ostatní fundamentální postoje člověka ke světu, které ve svých úvahách vyzdvihuje Mukařovský, interpretovat nikoli z obvyklé perspektivy konceptu "nezainteresovanosti", ale z perspektivy pojmu "estetická distance". Autor studie upozorňuje na sémiotickou povahu Mukařovského a Chvatíkova pojetí estetického postoje - o estetický postoj jde podle nich pouze v případě, že se předmět estetického zájmu stává znakem, tedy pouze když smyslové zaujetí skutečností následuje její sémantická interpretace. Klade si otázku, zda takové pojetí není v rozporu s širokým pojetím estetična v české strukturální estetice, respektive zda lze působnost uměleckého díla na recipienta redukovat na jeho sémantickou rezonanci.

  • Název v anglickém jazyce

    The Semiotic Conception of the Aesthetic Attitude

  • Popis výsledku anglicky

    The study turns back to the notion of the aesthetic attitude as conceived in Czech structuralist aesthetics, primarily in studies by Jan Mukařovský and Květoslav Chvatík. It demonstrates the key role of the term in the aesthetic system of Prague School and confronts it with George Dickie?s arguments against the very existence of the aesthetic attitude. The aesthetic attitude along with other fundamental attitudes stressed by Mukařovský (practical, theoretical, and magical-religious) is interpreted not from the usual point of view of the term ?disinterestedness? but within the scope of the term ?aesthetic distance?. The author of the study points out the semiotic character of Mukařovský?s and Chvatík?s conception of the aesthetic attitude ? only in the case the object of the aesthetic interest becomes a sign, i.e. only when the sense captivation is followed by its semantic interpretation, they take it as the aesthetic attitude. Questions whether such a conception is not in conflict with a broad conception of the aesthetic that is distinctive for Czech structuralist aesthetics, as well as if the impact of artworks on us is reducible on its semantic resonance, are raised.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Umenie a estetično ako sociálne a autonómne fakty. Aktuálnosť diela Jana Mukařovského

  • ISBN

    978-80-972624-0-2

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    256-269

  • Název nakladatele

    Slovenská asociácia pre estetiku

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Bratislava

  • Datum konání akce

    12. 10. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku