Sémiotické pojetí estetického postoje
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F17%3A43895712" target="_blank" >RIV/60076658:12210/17:43895712 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sémiotické pojetí estetického postoje
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se vrací k pojmu estetický postoj v pojetí české strukturální estetiky, jak byl rozpracován především v textech Jana Mukařovského a Květoslava Chvatíka. Ukazuje klíčovou roli tohoto pojmu v estetickém systému Pražské školy a konfrontuje jej s výhradami, které vůči němu vznesl George Dickie. Pokouší se estetický postoj, stejně jako ostatní fundamentální postoje člověka ke světu, které ve svých úvahách vyzdvihuje Mukařovský, interpretovat nikoli z obvyklé perspektivy konceptu "nezainteresovanosti", ale z perspektivy pojmu "estetická distance". Autor studie upozorňuje na sémiotickou povahu Mukařovského a Chvatíkova pojetí estetického postoje - o estetický postoj jde podle nich pouze v případě, že se předmět estetického zájmu stává znakem, tedy pouze když smyslové zaujetí skutečností následuje její sémantická interpretace. Klade si otázku, zda takové pojetí není v rozporu s širokým pojetím estetična v české strukturální estetice, respektive zda lze působnost uměleckého díla na recipienta redukovat na jeho sémantickou rezonanci.
Název v anglickém jazyce
The Semiotic Conception of the Aesthetic Attitude
Popis výsledku anglicky
The study turns back to the notion of the aesthetic attitude as conceived in Czech structuralist aesthetics, primarily in studies by Jan Mukařovský and Květoslav Chvatík. It demonstrates the key role of the term in the aesthetic system of Prague School and confronts it with George Dickie?s arguments against the very existence of the aesthetic attitude. The aesthetic attitude along with other fundamental attitudes stressed by Mukařovský (practical, theoretical, and magical-religious) is interpreted not from the usual point of view of the term ?disinterestedness? but within the scope of the term ?aesthetic distance?. The author of the study points out the semiotic character of Mukařovský?s and Chvatík?s conception of the aesthetic attitude ? only in the case the object of the aesthetic interest becomes a sign, i.e. only when the sense captivation is followed by its semantic interpretation, they take it as the aesthetic attitude. Questions whether such a conception is not in conflict with a broad conception of the aesthetic that is distinctive for Czech structuralist aesthetics, as well as if the impact of artworks on us is reducible on its semantic resonance, are raised.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Umenie a estetično ako sociálne a autonómne fakty. Aktuálnosť diela Jana Mukařovského
ISBN
978-80-972624-0-2
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
256-269
Název nakladatele
Slovenská asociácia pre estetiku
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
12. 10. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—