Ozvláštnění - fikce - estetická zkušenost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F17%3A43895714" target="_blank" >RIV/60076658:12210/17:43895714 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ozvláštnění - fikce - estetická zkušenost
Popis výsledku v původním jazyce
K čemu je umění? Má pro společnost a lidský život nějakou specifickou, jinými způsoby nenahraditelnou hodnotu? Není jen zábavou, libůstkou, odpočinkem od reálného světa či únikem od něj? V hledání odpovědi na tyto otázky se autor obrací nejprve ke Šklovského pojetí umění jako nástroje aktualizace našeho vnímání a porozumění světu, rozpracované v české strukturální estetice. Soustředí se na Mukařovského úvahy o jedinečné funkci umění, na koncept estetického postoje či formalistické úvahy o ozvláštnění. V druhé části knihy pak reflektuje význam termínu fikčnost, konfrontuje ontologicky heterogenní pojetí referentu fikčního znaku, rozvrhované Johnem Searlem, s pojetím ontologicky homogenním, rozpracovaným Lubomírem Doleželem. Na materiálu, který nám dává k dispozici publikace prezentující ohlasy na Český snář Ludvíka Vaculíka, obhajuje pragmatické pojetí fikčnosti chápané jako specifický modus čtení. Výchozí otázka jej nakonec přivádí ke konceptu estetické zkušenosti, kterým se zabývá třetí část monografie. Autor v ní vychází především z pragmatické filosofie a estetiky Johna Deweyho a jeho pokračovatelů (Beardsley, Shusterman), obrací se však také k estetickým úvahám Gadamerovým, k de Manově polemice s novokritickým konceptem díla jako organické jednoty či k Mukařovského pojmu sémantické gesto.
Název v anglickém jazyce
Defamiliarization - fiction - aesthetic experience
Popis výsledku anglicky
What is art for? Does it have any unique, irreplaceable value? When searching for the answer, the author turns first to Viktor Shklovsky's concept of art as a device for renewing our automated perception, and to functionalist aesthetics of Jan Mukařovský. The notions of aesthetic attitude or defamiliarization are discussed as well. The meaning of the term fictive is reflected at the beginning of the second chapter. The author juxtaposes John Searle's ontologically heterogeneous concept and Lubomír Doležel's ontologically homogeneous concept of the fictive sign reference. On the basis of the unique letters addressing Ludvík Vaculík's novel A Czech Dreambook, a pragmatic notion of the fictive, understood as a specific mode of reading, is worked up. The starting questions takes the author finality to the notion of the aesthetic experience, pursued in the final part of the book. He turns mainly to the aesthetics of John Dewey and his followers (M. C. Beardsley, R. Shusterman), but also to the aesthetic reflections of Hans-Georg Gadamer, Paul de Man's repudiation of the New Critics? concept of an organic unity or Mukařovský's terms semantic gesture.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-22141S" target="_blank" >GA15-22141S: Neopragmatické myšlení a literární věda</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87082-36-2
Počet stran knihy
126
Název nakladatele
Halama
Místo vydání
České Budějovice
Kód UT WoS knihy
—