Všednosti psa (ve verších Jiřího Koláře a Miroslava Holuba)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F17%3A43896441" target="_blank" >RIV/60076658:12210/17:43896441 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Všednosti psa (ve verších Jiřího Koláře a Miroslava Holuba)
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá konceptem každodennosti v teoretickém myšlení a tvůrčí tvorbě Jiřího Koláře a Miroslava Holuba, tj. básníků, kteří byli členy dvou uměleckých skupin čtyřicátých a padesátých let: Skupiny 42 a skupiny kolem časopisu Květen. Přestože se v jejich teoretických východiscích a dílech oba přihlásili k programu každodennosti nebo tzv. poezii všedního dne, jejich koncepce byly - i přes některé společné znaky spíše obecné povahy - odlišné. Svou roli sehrál různý dobový kontext, tj. doba druhé světové války a čas tzv. tání, když byla narušena normativita v oficiálně vydávaném umění. Tato období byla dobou totalitního režimu, na který obě umělecké skupiny i oba autoři odpověděli, každý svým vlastním způsobem. Kolář se snažil svědčit o běžném člověku, který čelí dějinám, a člověk jako subjekt se ocitl uprostřed jeho pozornosti; každodennost se tak v jeho poezii stává limitní situací. Holubův přístup je charakterizován popisem, mentorováním, jeho subjekt slouží k ilustraci děje a dějin, ale zároveň je znepokojován návratem k základním hodnotám s etickým výsledkem. Rozdíl mezi těmito dvěma básníky je v tom, že pro Koláře je báseň forma empatie, zatímco pro Holub je to ukázka myšlenky, která se odehrává v předem definovaném cíli.
Název v anglickém jazyce
The Everyday Nature of the Dog (in the poetry of Jiří Kolář and Miroslav Holub)
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the concept of everydayness in the theoretical thinking and creative work of Jiří Kolář and Miroslav Holy, i.e. poets who were members of two art groups of the 1940s and the late 1950s: Group 42 and the group around the journal Květen [May]. Although in their theoretical premises and work they both subscribed to the program of everydayness, or the so-called poetry of every day, their concepts were ? despite some common features of a rather general nature ? different. The different context of the time played its role, i.e. the time of the WWII and the time of the so-called ?thaw? when normativeness in the officially edited art was disturbed. Both periods were periods of a totalitarian regime, to which both art groups and both authors responded, each in his own way. Kolář attempted to bear witness about a common man facing history and the individual as a subject was in the centre of his attention; everydayness thus becomes a liminal situation in his poetry. Holub?s approach is characterised by a description, mentoring, the man for his is an object, serving to illustrate happening and history, but, at the same time, he is concerned about a return to basic values with an ethical outcome. The difference between the two poets is in that for Kolář the poem is a form of empathy while for Holub it is a demonstration of a thought, taken to a pre-defined target.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Polidštěné zvíře. Kapitoly ke středoevropskému myšlení o literatuře
ISBN
978-80-87895-94-8
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
107-128
Počet stran knihy
139
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—