Josef Váchal a jeho Krvavý román. "Enfant terrible", nebo svébytná modernistická řeč?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F20%3A43902335" target="_blank" >RIV/60076658:12210/20:43902335 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Josef Váchal a jeho Krvavý román. "Enfant terrible", nebo svébytná modernistická řeč?
Popis výsledku v původním jazyce
Je Josef Váchal takzvaným „enfant terrible“ české literární historie, nebo autorem produkujícím svébytnou modernistickou řeč? Proč se v dobových recepcích jeho epického Krvavého románu a v i sekundárních textech, které vznikly s velkým časovým odstupem od doby publikování originálu, neustále objevuje stylizace Váchal = outsider? Jedná se o charakteristiku příznačnou, jež poodhaluje cestu k porozumění Váchalovy specifické poetiky, anebo jen umělou, která se objevuje až druhotně jakožto konvencionalizovaná řečová figura, jež neposkytuje vhled, ale domnělé porozumění ve skutečnosti jen simuluje a jen recykluje řetězec řeči na téma Josef Váchal? Předkládaný příspěvek analyzuje recepci Krvavého románu (1924) Josefa Váchala, zkoumá dobové i pozdější kritické reflexe a zaměřuje se na koncepci motivu Váchal = outsider, a to s přiznanou inspirací teorií řečových aktů v pojetí Vladimíra Papouška v textu Maxwellův démon (2017).
Název v anglickém jazyce
Josef Váchal and His Bloody Novel. "Enfant Terrible", Or an Original Modernist Speech?
Popis výsledku anglicky
Is Josef Váchal so called „enfant terrible“ of the Czech literary history, or is he an author who produced very specific kind of a modernist language? Why is his most known novel Krvavý román and he himself stylized into a position of a literary outsider in both contemporary critical reflections and reflections that were produced a long period after the first publication of aforementioned novel and long time after the author’s dead? Is this a characteristic that is symptomatic or is it a stylization that is subsidiary and penetrates into the topic of Josef Váchal from the outside and artificially? Following essay analyses the critical reception of Krvavý román (1924) by Josef Váchal throughout time, it deals with contemporary and present-day critical reflections and focuses on a motif of Váchal = outsider. Methodology is inspired by speech acts theory in the conception of professor Vladimír Papoušek and his book Maxwellův démon (2017).
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Slovníky modernistů a paradigmata moderny
ISBN
978-80-7470-294-5
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
"253–264"
Počet stran knihy
328
Název nakladatele
Akropolis
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—