O dotyku těla a prostěradle Evy Kmentové
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F21%3A43904012" target="_blank" >RIV/60076658:12210/21:43904012 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
O dotyku těla a prostěradle Evy Kmentové
Popis výsledku v původním jazyce
Snahou textu je odpovědět na otázku, „proč dané dílo vypadá, tak jak vypadá“, kterou Michael Baxandall formuloval v roce 1985 jako jeden z úkolů historika umění v knize Patterns of Intention. Rovněž autorka tohoto textu věří, že dílo se neformuluje jako samostatná entita, ale je součástí širších kulturních a společenských okolností, který se mimo jiné snaží ohledávat skrze koncept tzv. horizontálních dějin umění. Objekt Prostěradlo, které sochařka Eva Kmentová vytvořila v roce 1969 nahlíží v kontextu její umělecké tvorby z přelomu 60. a 70. let a snaží se stanovit v čem je dílo objektové a téměř postmoderní. V souvislosti s jejími známými otisky si všímá souboru děl, kde autorka pracuje s tématem tělesnosti, přestože je zde tělo fyzicky nepřítomné. Ve svém zkoumání pak čerpá z úvah francouzského filozofa Maurice Merleau-Pontyho, který stanovil tělesnost jako středobod svého filozofického zkoumání.
Název v anglickém jazyce
On the Touch of the Body and Eva Kmentová`s Bed Sheet
Popis výsledku anglicky
This paper seeks to answer `why a given work looks the way it does, a question which Michael Baxandall Formulated in 1985 as one of the tasks of an art historian in his book Patterns of Intention. This contribution also believes that a work of art is not formulated as a separate entity but is part of broader cultural and social circumstances. She thus seeks to examine, among other things, through the concept of so-called horizontal art history. The object Bed Sheet, which the sculptor Eva Kmentová created in 1969, is viewed in the context of her artistic oeuvre from the late 1960s and early 1970s, and the author tries to determine how the work is object-based and almost postmodern. Concerning Kmentová`s well-known impressions, the author notes a body of the work in which the artist deals with the theme of corporeality, even though the body is physically absent. The study draws upon the reflections of the French philosopher Maurice Merleau-Ponty, who established corporeality as the focus of his philosophical inquiry.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Od dějin umění k uměleckému dílu. Cesty k porozumění vizuální kultuře
ISBN
978-80-7485-247-3
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
467-482
Počet stran knihy
662
Název nakladatele
Books&Pipes
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—