Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lexical approaches in linguistics and didactics: a proposal for enhancing lexical competence in Italian as foreign language with bilingual glossaries.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F22%3A43907031" target="_blank" >RIV/60076658:12210/22:43907031 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/19620/17462" target="_blank" >https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/19620/17462</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.54103/2037-3597/19620" target="_blank" >10.54103/2037-3597/19620</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    italština

  • Název v původním jazyce

    Approcci lessicali in linguistica e in didattica: una proposta per il potenziamento della competenza lessicale in italiano LS attraverso l’uso dei glossari bilingue

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A partire dalla fine del XX secolo, si è assistito a un rinnovato interesse verso la componente lessicale del linguaggio sia nelle teorie linguistiche più accreditate che nella didattica delle lingue straniere. A differenza di quanto si riteneva nel passato, la complessa natura del lessico non significa che esso sia privo di una struttura sistematica. All’interno della programmazione didattica di italiano a stranieri, ciò si dovrebbe tradurre nella necessità di riservare uno spazio specifico in cui sviluppare negli studenti la consapevolezza dell’articolato funzionamento del lessico a tutti i livelli. Facendo tesoro del quadro teorico linguistico e didattico, in questo articolo viene presentata una proposta di sfruttamento dei glossari bilingue sperimentata con studenti di italiano LS in Repubblica ceca. I risultati osservati mostrano notevoli potenzialità nel coniugare le abitudini pedagogiche radicate in un Paese straniero con un approccio attivo, dinamico e collaborativo verso il consolidamento della competenza lessicale.

  • Název v anglickém jazyce

    Lexical approaches in linguistics and didactics: a proposal for enhancing lexical competence in Italian as foreign language with bilingual glossaries.

  • Popis výsledku anglicky

    Since the end of the 20th century, a renewed interest in the lexical component of language has taken place in the most accredited linguistic theories and in the didactics of foreign languages. Unlike the opinions in the past, the complex nature of the lexicon does not mean that it lacks a systematic structure. Within the didactic planning of Italian as a Foreign Language, this should result in the need to reserve a specific space in which develop the awareness of the articulated functioning of the lexicon at all levels in the students. Taking advantage of the theoretical linguistic and didactic frameworks, this article presents a proposal for the exploitation of bilingual glossaries experimented with students of Italian as foreign language in the Czech Republic. The observed results show considerable potential in combining pedagogical habits rooted in a foreign country with an active, dynamic, and collaborative approach towards the consolidation of lexical competence.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Italiano LinguaDue

  • ISSN

    2037-3597

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    353-372

  • Kód UT WoS článku

    000967999800028

  • EID výsledku v databázi Scopus