Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The role of metonymy in naming: If longhair then apple tree and teacher

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F23%3A43907566" target="_blank" >RIV/60076658:12210/23:43907566 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/rcl.00128.kos" target="_blank" >https://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/rcl.00128.kos</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1075/rcl.00128.kos" target="_blank" >10.1075/rcl.00128.kos</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The role of metonymy in naming: If longhair then apple tree and teacher

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article deals with the role of metonymy in word-formation, specifically in naming extra-linguistic concepts. Its role is approached from an onomasiological perspective, i.e., the starting point in the analysis is the concept to be named. Within this approach, metonymy is seen as a cognitive process (in the dynamic sense) that is inherent in the act of coining any naming unit irrespective of its resulting form, as metonymy provides the perspective from which the concept is mentally accessed, and the morphological form is an outcome of the subsequent matching of the result of conceptualisation with a suitable constructional schema. This understanding of metonymy, however, does not lead to an unrestricted application of the term. The article suggests that if a consistent view of metonymy in coining words is applied, any formal restrictions on its use turn out to be irrelevant.

  • Název v anglickém jazyce

    The role of metonymy in naming: If longhair then apple tree and teacher

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the role of metonymy in word-formation, specifically in naming extra-linguistic concepts. Its role is approached from an onomasiological perspective, i.e., the starting point in the analysis is the concept to be named. Within this approach, metonymy is seen as a cognitive process (in the dynamic sense) that is inherent in the act of coining any naming unit irrespective of its resulting form, as metonymy provides the perspective from which the concept is mentally accessed, and the morphological form is an outcome of the subsequent matching of the result of conceptualisation with a suitable constructional schema. This understanding of metonymy, however, does not lead to an unrestricted application of the term. The article suggests that if a consistent view of metonymy in coining words is applied, any formal restrictions on its use turn out to be irrelevant.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Review of Cognitive Linguistics

  • ISSN

    1877-9751

  • e-ISSN

    1877-976X

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    "86 "- 114

  • Kód UT WoS článku

    000961643400005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85167704592