Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Moc a bezmoc kánonu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F23%3A43907762" target="_blank" >RIV/60076658:12210/23:43907762 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Moc a bezmoc kánonu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje jednomu z nejvýznamnějších zdůvodnění relevance pojmu uměleckého kánonu pro teorii estetického oceňování uměleckých děl v rámci angloamerické estetiky druhé poloviny 20. století, koncepci kategorií umění amerického filozofa Kendalla L. Waltona. V textu se soustředíme na otázku, které Walton velkou pozornost nevěnoval, a to na vysvětlení způsobu, jakým kategorie umění vznikají a upevňují svůj status. Toto téma nás dovádí ke dvěma tezím, které dílem s Waltonovým přístupem souznějí a dílem jej kriticky revidují. První říká, že kategorie umění, které se podílejí na zrodu a stabilitě uměleckého kánonu, mají dynamickou povahu, vycházející z neustále probíhajícího a proměňujícího se estetického souzení. Druhá teze pak tvrdí, že z určitého hlediska se může znalost kategorií a kanonicky ustavených kritických standardů stát zátěží, která blokuje možnost čerstvého vhledu a ocenění inovativních počinů na půdě umělecké tvorby a recepce.

  • Název v anglickém jazyce

    The Power and Powerlessness of the Canon

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is devoted to one of the most important justifications for the relevance of the concept of artistic canon for the theory of aesthetic appreciation of works of art within the framework of Anglo-American aesthetics of the second half of the twentieth century, the concept of categories of art by the American philosopher Kendall L. Walton. In the text, we focus on a question that Walton should have paid more attention to, namely the explanation of how categories of art arise and consolidate their status. This topic leads us to two theses that partly agree with Walton&apos;s approach and partly revise it critically. The first says that the categories of art that participate in the birth and stability of the artistic canon have a dynamic nature based on a constantly ongoing and changing aesthetic judgment. The second thesis then claims that, from a certain point of view, knowledge of categories and canonically established critical standards can become a burden that blocks the possibility of fresh insight and appreciation of innovative efforts in artistic creation and reception.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Kánony. V sieti kontextov, interpretácií a referenčných rámcov

  • ISBN

    978-80-972624-5-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    122-131

  • Název nakladatele

    Slovenská asociácia pre estetiku

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Nitra

  • Datum konání akce

    19. 10. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku