Moc a bezmoc kánonu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F23%3A43907762" target="_blank" >RIV/60076658:12210/23:43907762 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Moc a bezmoc kánonu
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje jednomu z nejvýznamnějších zdůvodnění relevance pojmu uměleckého kánonu pro teorii estetického oceňování uměleckých děl v rámci angloamerické estetiky druhé poloviny 20. století, koncepci kategorií umění amerického filozofa Kendalla L. Waltona. V textu se soustředíme na otázku, které Walton velkou pozornost nevěnoval, a to na vysvětlení způsobu, jakým kategorie umění vznikají a upevňují svůj status. Toto téma nás dovádí ke dvěma tezím, které dílem s Waltonovým přístupem souznějí a dílem jej kriticky revidují. První říká, že kategorie umění, které se podílejí na zrodu a stabilitě uměleckého kánonu, mají dynamickou povahu, vycházející z neustále probíhajícího a proměňujícího se estetického souzení. Druhá teze pak tvrdí, že z určitého hlediska se může znalost kategorií a kanonicky ustavených kritických standardů stát zátěží, která blokuje možnost čerstvého vhledu a ocenění inovativních počinů na půdě umělecké tvorby a recepce.
Název v anglickém jazyce
The Power and Powerlessness of the Canon
Popis výsledku anglicky
The paper is devoted to one of the most important justifications for the relevance of the concept of artistic canon for the theory of aesthetic appreciation of works of art within the framework of Anglo-American aesthetics of the second half of the twentieth century, the concept of categories of art by the American philosopher Kendall L. Walton. In the text, we focus on a question that Walton should have paid more attention to, namely the explanation of how categories of art arise and consolidate their status. This topic leads us to two theses that partly agree with Walton's approach and partly revise it critically. The first says that the categories of art that participate in the birth and stability of the artistic canon have a dynamic nature based on a constantly ongoing and changing aesthetic judgment. The second thesis then claims that, from a certain point of view, knowledge of categories and canonically established critical standards can become a burden that blocks the possibility of fresh insight and appreciation of innovative efforts in artistic creation and reception.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kánony. V sieti kontextov, interpretácií a referenčných rámcov
ISBN
978-80-972624-5-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
122-131
Název nakladatele
Slovenská asociácia pre estetiku
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Nitra
Datum konání akce
19. 10. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—