Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Existuje "velké" umění? Kritika axiologického základu uměleckého kánonu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33153736" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33153736 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Existuje "velké" umění? Kritika axiologického základu uměleckého kánonu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text se zabývá kritickými výhradami vůči koncepci uměleckého kánonu pojímaného jako souhrn děl s objektivní estetickou hodnotou, která je ověřována testem času. Nejprve jsou diskutovány a testovány námitky feministické a postkoloniální kritiky. Jako stěžejní se nicméně prokazuje sociologická výhrada zpochybňující samotný axiologický základ kánonu, totiž možnost obecně platného estetického hodnocení. V další části příspěvku je diskutována teorie ideálního vnímání jakožto řešení problému zdůvodnění estetického soudu. V textu se snažím prokázat, že teorie ideálního kritika se z axiologického hlediska nicméně zaplétá do logického kruhu, nekonečného regresu nebo své zdůvodnění nakonec nachází v dané společenské praxi. Další problém této teorie spočívá v mylném předpokladu o logické nezávislosti deskriptivní a hodnotící složky estetických pojmů. Neoddělitelnost hodnotícího postoje od podmínek užití estetických pojmů poukazuje na relativní platnost estetické hodnoty a uměleckého kánonu v závi

  • Název v anglickém jazyce

    Does "Great" Art Exist? A Critique of the Axiological Foundations of the Artistic Canon

  • Popis výsledku anglicky

    My paper explores critical objections to the concept of the artistic canon, conceived as a summary of works with an objective aesthetic value that have stood the test of time. To begin with, the objections of feminist and postcolonial criticism are discussed and examined. However, the sociological objection questioning the axiological foundation of the canon, i.e. the possibility of generally applicable aesthetic judgment, has been identified as the most crucial. My paper proceeds to discuss the theoryof ideal perception as a solution to the problem of justifying aesthetic judgments. My aim is to prove that from the axiological perspective, the theory of the ideal critic gets tangled in the never-ending regress of a logical circle, or it eventually finds its justification through a particular social practice. This theory is also problematic in the erroneous assumption of logical independence of the descriptive and evaluating components of aesthetic concepts. The inability to separate

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GPP409%2F11%2FP374" target="_blank" >GPP409/11/P374: Sociologická kritika estetické autonomie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filosofický časopis

  • ISSN

    0015-1831

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    63

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    95-112

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus