Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kdo nemá jednu, nemá žádnou. Středověký spor o spojení morálních ctností

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F15%3A43889809" target="_blank" >RIV/60076658:12260/15:43889809 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kdo nemá jednu, nemá žádnou. Středověký spor o spojení morálních ctností

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zaměřuje na otázku spojení morálních ctností jednak s ohledem na Aristotelův koncept prozíravosti jako jednotícího principu, jednak s ohledem na Augustinovu nauku o lásce jako hlavní ctnosti. Článek srovnává různé přístupy autorů vrcholného středověku. Existuje několik způsobů řešení této otázky. Odmítnutí spojení ctností je typické pro františkánské autory, i když někteří spojení ctností uznávali na rovině heroických ctností. Explicitní obhajoba aristotelské ideje prozíravosti jako spojnice ctností byla typická pro dominikány. Prakticky všichni autoři se pak shodují v chápání lásky jako spojnice ctností na nadpřirozené rovině milosti.

  • Název v anglickém jazyce

    To Lack One Is To Lack All

  • Popis výsledku anglicky

    The article focuses on the question of the connection of the moral virtues with respect to both Aristotle's concept of prudence as the binding principle of the moral virtues and Augustine's teaching on charity as the principal virtue. Various approachesof high medieval thinkers are explained and compared. There were three main streams of thought concerning the connection of the moral virtues. Denial of the connection is typical of Franciscan thinkers, although some of them held a moderate position thatadmitted for some connection on the level of perfect or heroic virtues. Explicit defence of the Aristotelian idea of prudence as the principle of the connection of the moral virtues was typical for Dominican thinkers. However, almost all medieval theologians agree with the idea of charity as the binding principle of the virtues on the supernatural level of divine grace.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP401%2F12%2F1704" target="_blank" >GAP401/12/1704: Tomášova etika ctností a její novověcí následovníci</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Neoaristotelica

  • ISSN

    1214-8407

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Supplementum II

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    9-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus