Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jan Hus jako učitel (I.): Požadavky rektora na učitele

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F15%3A43892064" target="_blank" >RIV/60076658:12260/15:43892064 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jan Hus jako učitel (I.): Požadavky rektora na učitele

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V roce šestistého výročí upálení Jana Husa se Zuzana Svobodová zabývá rolí Jana Husa jako rektora Univerzity Karlovy. Konkrétně je na základě oficiálních univerzitních promluv Jana Husa zkoumána role učitele a žáka, se zaměřením na ctnosti, o které měli usilovat členové akademické obce. Základní směřování univerzity bylo pro Husa úsilím k větší slávě Pravdy Boží, tomu napomáhat viděl Hus vedle pěstování vědění také působení na vůli, péči o duši. Člen univerzity tak musí podle Husa usilovat o statečnost, vytrvalost, pokoru, skromnost, ale především se má v životě učence projevovat láska - bez ní se nakonec veškeré úsilí ukáže jako marné. Kdo touží po prosazení sám sebe namísto zlepšování vzájemných vztahů, ten neprospívá dobrému jménu univerzity. Role učence je především službou, je především trvající sebevýchovou a výchovou.

  • Název v anglickém jazyce

    Jan Hus as Teacher (I.): His Requirements towards Teachers during his Rectorship

  • Popis výsledku anglicky

    In connection with this year's 600th anniversary of the death of Jan Hus, Zuzana Svobodová addresses his role as Rector of Charles University. Specifically, based on Jan Hus's university addresses, the roles of teacher and pupil are investigated, focusing on the virtues, which academics were called to be aiming at. Hus saw the fundamental functioning of the university in the effort for an ever greater glory of God's truth. In Hus's opinion, this should be assisted by cultivating knowledge as well as by addressing man's will. Along the same lines, university members need to strive for courage, perseverance, humility, and modesty, however, above all, it is love that has to show in the life of a scholar. Without love, all efforts shall prove futile. Whoever wishes to promote themselves rather than improving relations to other people, he/she works towards deteriorating the good name of the university. A scholar's role is primarily one of service; it primarily involves self-education and continuing education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Paideia: philosophical e-journal of Charles University

  • ISSN

    1214-8725

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    "Nestránkováno"

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus