Jan Hus jako učitel (I.): Požadavky rektora na učitele
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F15%3A43892064" target="_blank" >RIV/60076658:12260/15:43892064 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jan Hus jako učitel (I.): Požadavky rektora na učitele
Popis výsledku v původním jazyce
V roce šestistého výročí upálení Jana Husa se Zuzana Svobodová zabývá rolí Jana Husa jako rektora Univerzity Karlovy. Konkrétně je na základě oficiálních univerzitních promluv Jana Husa zkoumána role učitele a žáka, se zaměřením na ctnosti, o které měli usilovat členové akademické obce. Základní směřování univerzity bylo pro Husa úsilím k větší slávě Pravdy Boží, tomu napomáhat viděl Hus vedle pěstování vědění také působení na vůli, péči o duši. Člen univerzity tak musí podle Husa usilovat o statečnost, vytrvalost, pokoru, skromnost, ale především se má v životě učence projevovat láska - bez ní se nakonec veškeré úsilí ukáže jako marné. Kdo touží po prosazení sám sebe namísto zlepšování vzájemných vztahů, ten neprospívá dobrému jménu univerzity. Role učence je především službou, je především trvající sebevýchovou a výchovou.
Název v anglickém jazyce
Jan Hus as Teacher (I.): His Requirements towards Teachers during his Rectorship
Popis výsledku anglicky
In connection with this year's 600th anniversary of the death of Jan Hus, Zuzana Svobodová addresses his role as Rector of Charles University. Specifically, based on Jan Hus's university addresses, the roles of teacher and pupil are investigated, focusing on the virtues, which academics were called to be aiming at. Hus saw the fundamental functioning of the university in the effort for an ever greater glory of God's truth. In Hus's opinion, this should be assisted by cultivating knowledge as well as by addressing man's will. Along the same lines, university members need to strive for courage, perseverance, humility, and modesty, however, above all, it is love that has to show in the life of a scholar. Without love, all efforts shall prove futile. Whoever wishes to promote themselves rather than improving relations to other people, he/she works towards deteriorating the good name of the university. A scholar's role is primarily one of service; it primarily involves self-education and continuing education.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paideia: philosophical e-journal of Charles University
ISSN
1214-8725
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
"Nestránkováno"
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—