Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jan Hus jako učitel (II.): Požadavky rektora na studenta, absolventa univerzity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F16%3A43896975" target="_blank" >RIV/60076658:12260/16:43896975 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jan Hus jako učitel (II.): Požadavky rektora na studenta, absolventa univerzity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento text se zabývá rolí Jana Husa jako rektora Univerzity Karlovy, konkrétně je pozornost soustředěna na Husův obraz žáka, studenta absolvujícího na filosofické fakultě. Na základě promočních promluv jsou představeny základní rysy a způsoby jednání, které Hus od absolventa univerzity očekával. Zároveň je ukázáno na zdůvodnění udělení titulu, které se v závěru promočních řečí uvádělo. Napomenutí udělované studentovi při převzetí akademického titulu často vybízelo absolventa k tomu, aby nepřestával hledět na cíl veškerého jednání a života, aby nepodléhal aktuálním pohnutkám, ale usiloval o jednotu, která se má projevovat ve slovech i činech. Tak pro roli absolventa, stejně jako pro roli učitele, platí, že je především odpovědnou službou, která má být viditelná ve společnosti. To nelze učinit dobře, neusiluje-li žák vytrvale nejen o nabytí učenosti, ale neméně o vzdělání ducha, to značí: úkolem akademika je péče o duši.

  • Název v anglickém jazyce

    Jan Hus as Teacher (II.): His Requirements towards Students, University Graduates, during his Rectorship

  • Popis výsledku anglicky

    Dealing with the role of Jan Hus as Rector of Charles University, the author focuses on Jan Hus?s perception of pupils, students who graduated from the Faculty of Arts. On the basis of graduation speeches the basic features and ways of behaviour are pointed out, which Hus was expecting from University graduates. The justification for awarding the academic titles is discussed, which was given at the end graduation speeches. Such admonition passed on to students upon award of their academic degrees often prompted the graduates not to stop looking at the final reason of all actions and their lives, to avoid acting on the basis of current motives, but strive for unity, which has to manifest in their words as well as deeds. Both for graduates and teacher it holds true that, in the first place, their roles are those of responsible service that should be visible in the society. This cannot be achieved well, if the student does not strive, in a continuous manner, for acquiring learning on the one hand, but equally for cultivating their spirit on the other. This is to mean: An academic?s task is care of the soul.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Paideia: philosophical e-journal of Charles University

  • ISSN

    1214-8725

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    1-8

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus