Jan Hus jako učitel (II.): Požadavky rektora na studenta, absolventa univerzity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F16%3A43896975" target="_blank" >RIV/60076658:12260/16:43896975 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jan Hus jako učitel (II.): Požadavky rektora na studenta, absolventa univerzity
Popis výsledku v původním jazyce
Tento text se zabývá rolí Jana Husa jako rektora Univerzity Karlovy, konkrétně je pozornost soustředěna na Husův obraz žáka, studenta absolvujícího na filosofické fakultě. Na základě promočních promluv jsou představeny základní rysy a způsoby jednání, které Hus od absolventa univerzity očekával. Zároveň je ukázáno na zdůvodnění udělení titulu, které se v závěru promočních řečí uvádělo. Napomenutí udělované studentovi při převzetí akademického titulu často vybízelo absolventa k tomu, aby nepřestával hledět na cíl veškerého jednání a života, aby nepodléhal aktuálním pohnutkám, ale usiloval o jednotu, která se má projevovat ve slovech i činech. Tak pro roli absolventa, stejně jako pro roli učitele, platí, že je především odpovědnou službou, která má být viditelná ve společnosti. To nelze učinit dobře, neusiluje-li žák vytrvale nejen o nabytí učenosti, ale neméně o vzdělání ducha, to značí: úkolem akademika je péče o duši.
Název v anglickém jazyce
Jan Hus as Teacher (II.): His Requirements towards Students, University Graduates, during his Rectorship
Popis výsledku anglicky
Dealing with the role of Jan Hus as Rector of Charles University, the author focuses on Jan Hus?s perception of pupils, students who graduated from the Faculty of Arts. On the basis of graduation speeches the basic features and ways of behaviour are pointed out, which Hus was expecting from University graduates. The justification for awarding the academic titles is discussed, which was given at the end graduation speeches. Such admonition passed on to students upon award of their academic degrees often prompted the graduates not to stop looking at the final reason of all actions and their lives, to avoid acting on the basis of current motives, but strive for unity, which has to manifest in their words as well as deeds. Both for graduates and teacher it holds true that, in the first place, their roles are those of responsible service that should be visible in the society. This cannot be achieved well, if the student does not strive, in a continuous manner, for acquiring learning on the one hand, but equally for cultivating their spirit on the other. This is to mean: An academic?s task is care of the soul.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paideia: philosophical e-journal of Charles University
ISSN
1214-8725
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
1-8
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—