Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Way to the Secularisation of the Natural Law

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F16%3A43891631" target="_blank" >RIV/60076658:12260/16:43891631 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Way to the Secularisation of the Natural Law

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The concept of natural law in Thomas Aquinas’s writings is based on the concept of the eternal law, which is a creative idea in God’s mind. The natural law is a participation of the rational being in this eternal law. Some thinkers of the second Scholasticism understood the natural law more and more independently on this theological ground. According to Grotius it is independent even of God. This paper presents Aquinas’s view and investigates the writings of some Dominican and Jesuit authors with respect to the question on the development of the Grotian secularisation of the natural law. It concentrates especially on the tension between the intellectualism and the voluntarism and on the weakening of the importance of the dependency of the natural law on the eternal law.

  • Název v anglickém jazyce

    The Way to the Secularisation of the Natural Law

  • Popis výsledku anglicky

    The concept of natural law in Thomas Aquinas’s writings is based on the concept of the eternal law, which is a creative idea in God’s mind. The natural law is a participation of the rational being in this eternal law. Some thinkers of the second Scholasticism understood the natural law more and more independently on this theological ground. According to Grotius it is independent even of God. This paper presents Aquinas’s view and investigates the writings of some Dominican and Jesuit authors with respect to the question on the development of the Grotian secularisation of the natural law. It concentrates especially on the tension between the intellectualism and the voluntarism and on the weakening of the importance of the dependency of the natural law on the eternal law.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filosofický časopis

  • ISSN

    0015-1831

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    64

  • Číslo periodika v rámci svazku

    prosinec

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    41-58

  • Kód UT WoS článku

    000428096100004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85061607203