Iracionalita racionálního kopmpatibilismu (Kritika studie Davida Peroutky)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F16%3A43891650" target="_blank" >RIV/60076658:12260/16:43891650 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Iracionalita racionálního kopmpatibilismu (Kritika studie Davida Peroutky)
Popis výsledku v původním jazyce
Tato diskusní studie představuje kritiku teorie „racionálního kompatibilismu“ předloženou D. Peroutkou ve stejnojmenném článku. Autor předkládá 9 námitek proti Peroutkově koncepci a v dodatku ukazuje, že přestože Peroutkova teorie sdílí jisté společné body s Tomášem (jehož se Peroutka dovolává), jako celek mu připsána být nemůže.
Název v anglickém jazyce
The Irrationality of Rational Compatibilism (A Critique of the Article by D. Peroutka)
Popis výsledku anglicky
This discussion article is a critique of the theory of “rational compatibilism”, as presented in D. Peroutka’s eponymous article. The author raises the following nine objections against Peroutka’s conception: (1) Peroutka’s notion of liberty is ill-defi ned; (2) Peroutka’s argument “fr om growing probability” suff ers from the confusion of logical and epistemic probability; (3) the charge of “irrationality” raised against the libertarian analysis of choice is either unsubstantiated or innocuous; (4) assigning the determining force to a fi nal (rather than effi cient) cause makes no diff erence with regard to freedom; (5) it is inexplicable in Peroutka’s conception why only a rational (as opposed to sensual) good can determine the will in a “compatibilist” way, i.e. without thereby compromising freedom; (6) Peroutka’s conception reduces “libertarian” situations to “perplexed” or “dilemmatic” situations, and so reduces all moral evil to evil “from ignorance”, leaving no room for evil “from weakness” and “from malice”; (7) the “asymmetry” in Peroutka’s conception (only evil acts have to be libertarian) only arises because the possibility of superrogatory acts has been ignored; (8) Peroutka’s conception turns libertarian freedom into an unjustifiable evil; and finally, (9) in his reply to Sartre Peroutka upholds Sartre’s proton pseudos: viz. the confusion of logical and deontic modality (viz. necessity and obligation). In an appendix the author shows that although Peroutka’s conception of rational compatibilism shares some points with Aquinas’s theory, as a whole it cannot be ascribed to him.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Neoaristotelica
ISSN
1214-8407
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
7
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
42
Strana od-do
131-172
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85014484467