Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Osvícenské vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F16%3A43891699" target="_blank" >RIV/60076658:12260/16:43891699 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Osvícenské vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá osvícenskými vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka (1798-1883), který je obecně považován za známou postavu české historie, do níž se zapsal především jako kněz, teolog, aktivní vlastenec, podporovatel školství, pedagog, spisovatel a v neposlední řadě jako čtvrtý českobudějovický biskup (1851-1883). Navazuje především na podněty v aktuálních odborných textech teologa Ctirada Václava Pospíšila a církevní historičky Kamily Veverkové, kteří spojují Jirsíkovo teologické myšlení s ideami lidí kolem Bernarda Bolzana. Studie dochází k závěru, že v Jirsíkově pedagogickém uvažování zcela jistě hrálo významnou roli dědictví osvícenské epochy. Je zde však patrný jistý vývoj. V prvním období pedagogických úvah, které je reprezentováno dílem Škola nedělní z roku 1826, je ovlivněn pojetím soudobé osvícenské kněžské pedagogiky. Usiluje o rozšíření rozumového poznání člověka s cílem zlepšení jeho životních podmínek. Roli zde hraje i víra a náboženství, avšak zejména ve zdůrazňování pozitivní role Boha Stvořitele. V druhém popsaném období, tj. v letech 1836-1843, je již patrné větší sepjetí Jirsíkova pedagogického myšlení s myšlením teologickým. Za deset let po vydání Školy nedělní se posunul z pozice kněze snažícího se o prohloubení resp. zlepšení vzdělávání v duchu osvícenské kněžské pedagogiky do pozice teologa, mimo jiné i tzv. pravého osvícence, vyvozujícího z teologického uvažování důsledky pro výchovně-vzdělávací proces. Pro Jirsíka jdou křesťanství a osvícenství ruku v ruce, slouží k pozvednutí člověka v duchovním i pozemském světě. Výchovu chápe jako osvícení duše i rozumu. Nevidí také žádný rozpor mezi vírou a rozumem. Z jeho myšlenek je zřejmé, že žil přesvědčením, že je třeba naplňovat pedagogický ideál osvícenství, tj. vychovat ctnostného člověka používajícího rozum.

  • Název v anglickém jazyce

    Influences of Enlightenment in the Pedagogical Works of Jan Valerián Jirsík

  • Popis výsledku anglicky

    This paper considers the influence of Enlightenment thinking on the pedagogical works of Jan Valerián Jirsík (1798-1883), who earned a place in Czech history as a priest, theologian, active patriot, education campaigner, pedagogue, writer and not least as the fourth Bishop of České Budějovice (Budweis), an office he held from 1851 until his death. Primarily, it draws on and follows up ideas in the writings of the theologian Ctirad Václav Pospíšil and the church historian Kamila Veverková, who both trace the links between Jirsík the theologist and thinkers associated with Bernard Bolzano. The study concludes that the legacy of the Enlightenment era most certainly played an important part in Jirsík's deliberations on education. There is, however, a certain progression discernible in his thinking. In the early period, of which Sunday School (1826) is a representative text, we see the influence of contemporary Enlightenment clerical pedagogy as he advocates extending human knowledge through reason in order to improve living conditions. Faith and religion are also factors here, especially in his emphasis on the positive role of God the Creator. In the second period under consideration (1836-43), we find closer parallels between Jirsík's pedagogical and theological thinking. Within ten years of writing Sunday School, his position had shifted from that of a priest attempting to expand or improve education in the spirit of Enlightenment ecclesiastical pedagogy to that of a theologian (and so -called 'true' enlightener) who from theological considerations drew conclusions for the educational process. In Jirsík's view, Christianity and Enlightenment go hand in hand, serving to elevate human life spiritually as well as materially. For him education means the enlightenment of both soul and reason. Nor does he see any contradiction between faith and rationality.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-09797S" target="_blank" >GA15-09797S: Jan Valerián Jirsík: život a teologické dílo</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Cornova, Revue České společnosti pro výzkum 18. století a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze

  • ISSN

    1804-6983

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    77-90

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus