Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pohnutky Kristova svědka (II. Jan Amos Komenský)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F16%3A43896974" target="_blank" >RIV/60076658:12260/16:43896974 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11280/16:10388449

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pohnutky Kristova svědka (II. Jan Amos Komenský)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek Zuzany Svobodové Motives of the Witness of Christ (II. Johann Amos Comenius) je navazující statí na článek v předešlém čísle tohoto časopisu (srov. SCetH 93-94, pp. 5-24). Analýzou Komenského spisů jsou hledány motivace pro Komenského službu Kristova svědka, konkrétní hodnoty, které jmenuje Komenský jako zásadní a určující pro život člověka. Zejména na základě Komenského spisu určenému křesťanským kazatelům je ukázáno, co považoval pro služebníka Krista za zásadní. Na prvním místě je to výzva k užívání božího slova - Písma k povzbuzování, nápravě, rozmýšlení. Bez vytrvalosti, píle a věrnosti božímu slovu nemůže křesťan v době krize a zkoušek obstát. Zkoušky jsou nástrojem pozemské boží školy kříže. Jejím původcem je Bůh sám. Pokud člověk ve škole kříže obstojí, postoupí podle Komenského do nebeské akademie, kde bude plnost poznání a lásky, bude spasen. K tomu je však zapotřebí proměny v nejvyšší pozemské škole, ve škole srdce, v níž působí Duch svatý proměnu srdce a člověk odpovídá pokornou vírou. Bez pokory není možné být dobrým Kristovým svědkem, pokora je plodem školy kříže. Jak Mistr Jan Hus, tak Jan Amos Komenský jsou motivováni jako svědkové Krista a kněží ke spáse své i druhých. U obou myslitelů však hraje kříž jinou roli v životní cestě. Zatímco u Husa je kříž vnímán jako krajní sebevydání na konci života k pravdě, Komenský vnímá kříž jako imanentní součást celé životní cesty - celý život je cesta kříže, celý život je škola, v níž se člověk učí brát na sebe kříž a následovat Krista, stávat se božím dítětem.

  • Název v anglickém jazyce

    Motives of the Witness of Christ (II. ? Johann Amos Comenius)

  • Popis výsledku anglicky

    Zuzana Svobodová?s article Motives of the Witness of Christ (II. ? Johann Amos Comenius) is a follow-up contribution of an article published in the previous issue of this journal (cf. SCetH 93?94, pp. 5?24, Motives of the Witness of Christ: I. ? John Huss). By way of analysis of Comenius? works, his motivation is sought for the service of a witness of Christ, i.e. specific values, which Comenius lists to be vital and determining for human life. It is shown ? especially on the basis of a work by Comenius, which addressed Christian preachers ? what he considered to be crucial for Christ?s servants. Firstly, it involves an invitation to use the Word of God ? the Scriptures ? for encouragement, correction, and reflections. Without perseverance, diligence and faithfulness to God&apos;s Word a Christian cannot withstand in times of trials and tribulations. Such trials are considered an instrument of God&apos;s earthly School of the Cross. It is God Himself, who is the school?s originator. If, according to Comenius, a person holds out in the School of the Cross, he/she will advance to Celestial Academy, where there is the fullness of knowledge and love; he/she will be saved. To achieve this, however, it is necessary to experience a transformation in the highest earthly school, i.e. in the School of the Heart, in which the Holy Spirit effects a change of one?s heart and people respond with their humble faith. Without humility, it is impossible to be a good witness of Christ; humility is the fruit of the School of the Cross. As witnesses of Christ and priests, both Johannes Hus, and Jan Amos Comenius are motivated to achieve their own salvation and that of others. In the minds of the two thinkers, however, the cross plays a different role in one?s journey of life. While, with Hus, the cross is seen as the ultimate sacrifice at the end of a life for the truth, Comenius sees the cross as an immanent part of the whole journey of life: The whole life is a way of the cross, the whole life can be compared to a school, in which one learns to take up the cross and follow Christ, becoming a child of God.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60303 - Theology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Comeniana et historica

  • ISSN

    0323-2220

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    46

  • Číslo periodika v rámci svazku

    95-96

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    121-131

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus