Sport jako teologická výzva
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F19%3A43900669" target="_blank" >RIV/60076658:12260/19:43900669 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sport jako teologická výzva
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem práce je popis souvislostí mezi spiritualitou, křesťanstvím a sportem v historii i současnosti. V první části je podtržen rituální původ her a sportu předkřesťanských kultur, především antického Řecka a Říma. Revoluční křesťanství oddělilo fyzická klání od náboženského rituálu. V hodnocení her tehdejšími křesťanskými autory (Pavel, Tertullian, Basil, Jan Zlatoústý, Jan Kassián a Jan Klimak) je však patrná nejednoznačnost. Terčem kritiky byly idolatrický původ her a jejich propojení s kulty. Atributy typické pro antického atleta, sebekázeň a vytrvalost, naopak zůstávaly nahlížené pozitivně. Atletovu vůli i ochotu překonávat překážky dávali někteří z církevních otců za příklad i pro zápolení spirituální, silný význam v této souvislosti nesl pojem „atlet Kristův“. Historická část obsahuje rovněž hodnocení sportu ve formě tehdejších her u Tomáše Akvinského, který v otázce posuzování hříšné povahy her předkládá pravidlo rozumu. Jedna z klíčových otázek současné teologie sportu je představena na rozdílu mezi teologickými koncepty současných autorů Rev Dr Lincolna Harveyho a Rev Dr Roberta Ellise. Harveyho teorie, založená na systematickém základu, vychází z klasických axiomů křesťanské nauky. Sport je v ní chápán jako „liturgie kontingence člověka“, odehrávající se v autonomním prostoru, který Bůh láskyplně poskytuje svému stvoření. Důsledkem této teorie je popření transcendentního rozměru sportu. Ellis vychází z empirického výzkumu, prováděného mezi sportovci. Pozornost zaměřuje především na snahu o dosažení nejlepšího možného výkonu, kterou s odkazem na Irenea z Lyonu, Maslowa a další interpretuje jako odraz Boží sebetranscendence nutné pro stvoření člověka. Sport dle Ellise plní v současné společnosti některé z funkcí dříve náležejí např. organizované formě náboženství. Závěrečná část se zabývá stavy změněného vědomí ve sportu a jejich poměrem k mystice. Autor nejprve popisuje vlastní prožitky, aby je posléze interpretoval z pěti hledisek (filozofického, teologického, fenomenologického, psychologického a skeptického). Na tomto základě formuluje vlastní výklad souvislostí mezi sportem a mystikou, jehož závěry pomáhají prohloubit uvedenou diskusi a rovněž mohou přispět k nalezení řešení.
Název v anglickém jazyce
Sport as a Theological Challenge
Popis výsledku anglicky
The aim of the thesis is to describe relationships between spirituality, chris-tianity and sport in history and present. in the first part the author under-lines ritual origins of games and sports in pre-christian cultures, especially ancient Greece and rome. revolutionary christianity separated physical competition from religious ritual. in christian author’s (paul, tertullian, Basil, John chrysostom, John cassian and John climacus) games rating there is an obvious ambiguity they criticized an idolatric origin and con-nection with cults. attributes typical for ancient athlete, self-discipline and perseverance, they remained positive. athletes will and willingness to overcome obstacles gave some of the Fathers of the church as an example for spiritual struggle, the term “athlete of Christ” had a strong significance in this context. The historical part contains Thomas’s aquinas valuation of sport in the form of games. in discussion focused on the assessment of the sinful nature of games aquinas submitted to the rule of reason.one of the key issues in contemporary theology of sport is introduced on the difference between the theological concepts of contemporary authors rev dr lincoln Harvey and rev dr robert ellis. Harvey’s theory, based on a systematic basis, based on the classical axioms of christian doctrine. sport is construed as a “liturgy of our contingency”, set in the autonomous space that God lovingly gives his creatures. The consequence of this theory is the denial of the transcendent dimension of sport. ellis’s theory is based on empirical research conducted among athletes. His attention is focused on efforts to achieve the best possible performance by referring to irenaeus of lyon, maslow and others interpreted as a reflection of God’s self-trans-cendence necessary for the creation of man. sport according to ellis in contemporary society fullfil some of the functions previously belonging to organized forms of religion.The final section deals with altered states of consciousness in sports and their relationship to the mystique. The author begins by describing his own experiences that are then interpreted from five points of view (philo-sophical, theological, phenomenological, psychological and skeptical). on this basis, the author formulates his own interpretation of the connection between sport and mysticism, whose findings help to deepen the above discussion and also can help with looking for a solution.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7325-485-8
Počet stran knihy
291
Název nakladatele
Centrum pro studium demokracie a kultury
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—