Je pouze dvojmístné pojetí prospektivní morální odpovědnosti kolektivního subjektu realistické?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F19%3A43900758" target="_blank" >RIV/60076658:12260/19:43900758 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Je pouze dvojmístné pojetí prospektivní morální odpovědnosti kolektivního subjektu realistické?
Popis výsledku v původním jazyce
Z hlediska etiky je pojem „odpovědnost“ pro Hanse Jonase bezpochyby centrální. Autor kriticky analyzuje tři základní slabiny Jonasova pojetí odpovědnosti na pozadí jeho filosofie a spekulativní teologie; uznává však i jeho nesporné přínosy pro etiku technologické civilizace. Jonas pracoval s tzv. dvojmístným pojetím odpovědnosti – schematicky: subjekt – objekt=instance (což znamená: někdo je odpovědný za něco, přičemž toto něco je zároveň tím, před čím je někdo odpovědný). První základní slabinou je tedy Jonasovo ztotožnění objektu odpovědnosti (za co) s instancí odpovědnosti (před čím). Druhá spočívá v přílišném zdůraznění prospektivní odpovědnosti (tj. odpovědnosti za to, co je třeba nyní a v budoucnu konat) a současné marginalizaci retrospektivní odpovědnosti (tj. odpovědnosti za to, co bylo již vykonáno). Třetí slabina je nadřazení kolektivních subjektů odpovědnosti nad subjekty individuální, což je projevem určitého kolektivismu, který souvisí s Jonasovým filosofickým a teologickým monismem.
Název v anglickém jazyce
Is the two-place conception of the collective subject’s prospective moral responsibility realistic?
Popis výsledku anglicky
From the perspective of ethics, the concept of responsibility is, without a doubt, of central importance in Jonas’ work. The author aims to show some weaknesses of Jonas’ concept while not denying its positive role in the ethics for technological civilisation. The critique concerns Jonas’ identification of the object of responsibility with the instance of responsibility, which is not realistic: The relevant texts of Jonas show (and this is also proven in the secondary literature) that Jonas elaborated the so-called two-place conception of responsibility – schematically: subject – object=instance (meaning that somebody is responsible for something when that something is that to whom somebody is responsible at the same time). It is connected with Jonas’ underscoring of the prospective importance of responsibility and marginalizing its retrospective importance (so that no later evaluation of the deeds by any instance is relevant). The other objection concerns the collective subjects of responsibility regarding the risks and dangers of modern technological civilization – the responsibility does have effect only when the role of each individual of it is well defined. Humankind as a whole cannot be a subject of responsibility. We can see a connection between Jonas’ spekulative theology and the responsibility of humankind as a whole for the world and its history, which would suppose a collective will and power of humankind.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Filosofie Hanse Jonase
ISBN
978-80-7007-601-9
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
137-163
Počet stran knihy
277
Název nakladatele
Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, v. v. i.
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—