Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Virtuální realita jako prostředek k naplnění specifických potřeb seniorů.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F21%3A43904198" target="_blank" >RIV/60076658:12260/21:43904198 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21730/21:00356897

  • Výsledek na webu

    <a href="https://socialniprace.cz/article/virtualni-realita-jako-prostredek-k-naplneni-specifickych-potreb-senioru/" target="_blank" >https://socialniprace.cz/article/virtualni-realita-jako-prostredek-k-naplneni-specifickych-potreb-senioru/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Virtuální realita jako prostředek k naplnění specifických potřeb seniorů.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    CÍLE: Cílem článku je seznámit s možnostmi a limity využití virtuální reality (VR) jako aktivizační činnosti v domově pro seniory a ukázat, jakým způsobem může VR přispět k naplnění potřeb rezidentů. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Díky svým klíčovým vlastnostem – imerzivitě (vnoření se) a interaktivitě (propojenosti) – přináší technologie VR nové možnosti seniorům tzv. čtvrtého věku, který je často spojen s fyzickými, psychickými a sociálními deficity. Současné studie dokládají efekt zapojení VR do tréninku kognitivních a psychomotorických funkcí či redukce sociální izolace seniorů. METODY: Ke zjištění jsme zvolili cestu kvalitativní studie, realizované lednu 2021 v domově pro seniory. Výzkumný vzorek tvořilo 12 participantů od 63 do 100 let, s odlišnou kognitivní a senzomotorickou úrovní. VÝSLEDKY: Ukazuje se, že vhodně koncipovaný virtuální zážitek může podpořit naplnění některých klíčových potřeb seniorů, jako je potřeba vědomí vlastní důstojnosti a hodnoty, potřeba smyslu a kontinuity životního příběhu, potřeba být součástí komunity a potřeba přesahu každodenního života. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Na základě zjištění definujeme aspekty smysluplného zapojení VR do aktivizačního konceptu domova pro seniory i rizika nevhodného použití, jež může vést k odmítnutí VR jak klienty, tak aktivizačními pracovníky.

  • Název v anglickém jazyce

    Virtual Reality as a Mean to Meet the Specific Needs of Seniors

  • Popis výsledku anglicky

    OBJECTIVES: The aim of the article is to present possibilities and limits of the use of virtual reality (VR) in keeping residents in senior homes active and to show how VR can contribute to meeting the needs of residents. THEORETICAL BASE: Thanks to its key features –immersiveness and interactivity – VR technology brings new opportunities to seniors of the so-called fourth age, which is often associated with physical, mental and social disabilities. Current studies document the effect of VR use in the training of cognitive and psychomotor function or reduction of social isolation. METHODS: We chose the qualitative study, carried out in January 2021 in a nursing home. The research sample consisted of 12 participants aged 63 to 100, with different cognitive and senso-motor levels. OUTCOMES: properly designed virtual experience can support the fulfillment of the need for self-esteem and value, the need for meaning and continuity of life story, the need to be part of a community and the need to transcend everyday life. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Based on the findings we define aspects of the meaningful involvement of VR in activity programs in the nursing home and risks of inappropriate use, which can lead to rejection of the method by both clients and activity staff.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000344" target="_blank" >TL02000344: Virtuální realita v aktivizaci seniorů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociální práce

  • ISSN

    1213-6204

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    5-18

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85126960811