Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Virtual reality as a tool for keeping the elderly active: selected issues

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F21%3A43904286" target="_blank" >RIV/60076658:12260/21:43904286 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Virtual reality as a tool for keeping the elderly active: selected issues

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Rapid development in the field of assistive technologies combined with increasing digital literacy of seniors create a favorable environment for the use of virtual reality (VR) with elderly users, even those in the so-called fourth age. The use of virtual reality opens new possibilities for improving their quality of life, which is often affected by physical, mental and social deficits and a substantial reduction in autonomy. The key features of this VR technology are immersiveness and interactivity (a feature that allows the user and environment to interact). These functions play a key role in VR use to keep seniors active, for example, through memory training, sensory or sensorimotor stimulation, o reminiscence sessions. In this review, we present current findings relevant to the use of VR as a tool for keeping elderly users active. We characterize several aspects of the virtual experience representing reality and some principles for meaningful implementation of VR into the activity program of a senior or nursing home. The overview part is illustrated by partial findings of the VIREAS project. The first experiments showed that a feeling of safety and comfort, an attractive scenario, easy operation together with a suitable time of day for VR sessions play an important role in the acceptance of VR. VR, as one kind of activity in the senior or nursing home should always be a source of positive emotions. It should support memories and bring new stimuli that can be used in follow-up individual or group activities in the facility.

  • Název v anglickém jazyce

    Virtual reality as a tool for keeping the elderly active: selected issues

  • Popis výsledku anglicky

    Rapid development in the field of assistive technologies combined with increasing digital literacy of seniors create a favorable environment for the use of virtual reality (VR) with elderly users, even those in the so-called fourth age. The use of virtual reality opens new possibilities for improving their quality of life, which is often affected by physical, mental and social deficits and a substantial reduction in autonomy. The key features of this VR technology are immersiveness and interactivity (a feature that allows the user and environment to interact). These functions play a key role in VR use to keep seniors active, for example, through memory training, sensory or sensorimotor stimulation, o reminiscence sessions. In this review, we present current findings relevant to the use of VR as a tool for keeping elderly users active. We characterize several aspects of the virtual experience representing reality and some principles for meaningful implementation of VR into the activity program of a senior or nursing home. The overview part is illustrated by partial findings of the VIREAS project. The first experiments showed that a feeling of safety and comfort, an attractive scenario, easy operation together with a suitable time of day for VR sessions play an important role in the acceptance of VR. VR, as one kind of activity in the senior or nursing home should always be a source of positive emotions. It should support memories and bring new stimuli that can be used in follow-up individual or group activities in the facility.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000344" target="_blank" >TL02000344: Virtuální realita v aktivizaci seniorů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Stárnutí 2021: Sborník příspěvků 5. Gerontologické mezioborové konference

  • ISBN

    978-80-906237-4-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    160-167

  • Název nakladatele

    Pražská vysoká škola psychosociálních studií

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    11. 2. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku