Vybraná soudobá témata literatury pro děti a mládež a jejich využití ve školní edukaci a výchově ve volném čase
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F22%3A43906050" target="_blank" >RIV/60076658:12260/22:43906050 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV35_2022.pdf" target="_blank" >https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV35_2022.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vybraná soudobá témata literatury pro děti a mládež a jejich využití ve školní edukaci a výchově ve volném čase
Popis výsledku v původním jazyce
Text se zaměřuje na vybranou tematiku současné literatury pro děti a mládež a zamýšlí se nad využitím aktuálních (mnohdy citlivých) témat ve školní edukaci a výchově ve volném čase. Konkrétně se věnuje tematice koronaviru a války. Tematickou paletu rozšiřuje o náměty, jako jsou útěk, migrace a diktatura. K detabuizaci témat v literatuře pro děti a mládež dochází u nás od 90. let minulého století. Článek přináší přehled konkrétních knižních titulů a doporučuje vhodné metody a formy práce s těmito literárními texty. Poukazuje na komplexní přístup zaměřený na zážitkové, hodnotové a kritické pojetí práce s uměleckým dílem, jež dětskému a dospívajícímu čtenáři umožňuje hledání smyslu vlastního života a světa. Odkazuje na práci s pečlivě zvoleným literárním textem, který může rozvíjet racionální stránku osobnosti v úzkém sepětí s rozvojem emocionálním a sociálním.
Název v anglickém jazyce
Selected Contemporary Themes of Literatur efor Children and Youth and their Use in School and Leisure Education
Popis výsledku anglicky
The text focuses on selected topics of contemporary literature for children and youth and reflects on the use of current (often sensitive) topics in school and leisure education. Specifically, it deals with coronavirus and war. It expands the thematic palette with topics such as escape, migration and dictatorship. These topics in the literature for children and youth have been detabuizing in our country since the 1990s. The article provides an overview of specific book titles and recommends appropriate methods and forms of working with these literary texts. It suggests a comprehensive approach focused on the experiential, value and critical concept of working with a work of art, which allows children and adolescents to find the meaning of their own lives and the world. It refers to work with a carefully selected literary text that can develop the rational side of the personality in close connection with the emotional and social development .
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lingua viva
ISSN
1801-1489
e-ISSN
2336-8136
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
35
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
34-49
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—