Role studu v Platónově morální psychologii aneb Proč se filosofové (a tyrani) nestydí?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F23%3A43907775" target="_blank" >RIV/60076658:12260/23:43907775 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2023/01/01.pdf" target="_blank" >https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2023/01/01.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/aither.2023.010" target="_blank" >10.5507/aither.2023.010</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Role studu v Platónově morální psychologii aneb Proč se filosofové (a tyrani) nestydí?
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek zkoumá význam studu v Platónově morální psychologii, konkrétně se zaměřuje na jeho postavení v rámci tripartitní teorie duše. Cílem této analýzy, která čerpá především z Platónových dialogů Ústava a Gorgias, je objasnit roli studu v lidském životě. Podle tripartitní teorie se duše skládá z rozumu, vznětlivosti a žádostivosti a pochopení lokalizace studu v tomto rámci nabízí vhled do jeho vlivu na morální chování. Jelikož stud sídlí ve vznětlivé duši, text dále zkoumá dynamickou interakci mezi vznětlivostí, rozumem a žádostivostí. Ukazuje se, že vznětlivost přirozeně (fysei) tíhne k souhlasu s rozumem a vzdoruje žádostivosti, ačkoli může být v průběhu výchovného procesu ovlivněna negativně. V důsledku toho nás může pocit studu vést k morální pravdě a ctnostnému jednání, ale pouze tehdy, je-li správně pěstován prostřednictvím výchovy.
Název v anglickém jazyce
The Role of Shame in Plato’s Moral Psychology or Why philosophers (and tyrants) do not feel shame?
Popis výsledku anglicky
This article explores the significance of shame in Plato’s moral psychology, specifically focusing on its position within the tripartite theory of the soul. Drawing primarily from Plato’s Republic and Gorgias, this analysis aims to shed light on the role of shame in human life. According to the tripartite theory, the soul comprises reason, spiritedness, and desire, and understanding shame’s placement within this framework offers insights into its impact on moral behaviour. As shame resides within the spirited soul, the article further explores the dynamic interaction between spirit, reason, and desire. It is shown that spirit naturally (fysei) tends to align with reason and oppose desire, although it can be influenced negatively during the process of education. Consequently, the emotion of shame can guide us towards moral truth and virtuous conduct, but only when properly nurtured through education.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aithér. Časopis pro studium řecké a latinské filosofické tradice (online)
ISSN
1803-7860
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
29
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
44-60
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85188811676