Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Umělecký literární text pro děti jako prostředek environmentální školní edukace a volnočasové výchovy jednadvacátého století.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F24%3A43909465" target="_blank" >RIV/60076658:12260/24:43909465 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV38_2024.pdf" target="_blank" >https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV38_2024.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Umělecký literární text pro děti jako prostředek environmentální školní edukace a volnočasové výchovy jednadvacátého století.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie je poukázat na aktuálnost environmentální výchovy jako nezbytné součásti školní edukace a výchovy ve volném čase. Respektující hodnotová environmentální výchova klade důraz nejen na rozvoj znalostí, dovedností a schopností, ale především na postojovou a hodnotovou rovinu. Environmentální výchova by měla být součástí celoživotního vzdělávání. Text se zabývá možnostmi literatury pro děti a mládež, která skrze umělecký text může kvalitně a systematicky přispívat ke kultivaci čtenáře, rozvíjet nejen jeho čtenářské dovednosti, ale také jeho vnímavost vůči ekologickým problémům a kritické myšlení. Studie vychází z pojetí environmentální výchovy jako výchovy etické. Dětský (i dospělý) čtenář může skrze umělecký text lépe poznat sebe, okolní rychle se měnící svět a jeho problémy. Výchova prostřednictvím literárních textů s environmentální tematikou bude výchovou emocionálnější, vpravdě prožitkovou cestou k pochopení světa i sebe sama.

  • Název v anglickém jazyce

    Artistic Literary Text for Children as a Means of Environmental School Education and Leisure Education of the 21st Century

  • Popis výsledku anglicky

    The study aims to point out the relevance of environmental education as a necessary part of school education and leisure education. The respectful value-based environmental education places emphasis not only on the development of knowledge, skills and abilities, but above all on the level of attitudes and values. The environmental education should be a part of lifelong education. The study deals with the possibilities of literature for children and youth, which through an artistic text can contribute qualitatively and systematically to the cultivation of readers, developing not only their reading skills, but also their sensitivity to ecological problems, and critical thinking. The study is based on the concept of environmental education as an ethical education. Child(and adult) readers can get to know themselves, the rapidly changing world around them and its problems better through an artistic text. Education through literary texts with an environmental theme will be a more emotional, more experiential way to understand the world and oneself.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lingua viva

  • ISSN

    1801-1489

  • e-ISSN

    2336-8136

  • Svazek periodika

    20

  • Číslo periodika v rámci svazku

    38

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    36-48

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus