Umělecký literární text pro děti jako prostředek environmentální školní edukace a volnočasové výchovy jednadvacátého století.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F24%3A43909465" target="_blank" >RIV/60076658:12260/24:43909465 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV38_2024.pdf" target="_blank" >https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV38_2024.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Umělecký literární text pro děti jako prostředek environmentální školní edukace a volnočasové výchovy jednadvacátého století.
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je poukázat na aktuálnost environmentální výchovy jako nezbytné součásti školní edukace a výchovy ve volném čase. Respektující hodnotová environmentální výchova klade důraz nejen na rozvoj znalostí, dovedností a schopností, ale především na postojovou a hodnotovou rovinu. Environmentální výchova by měla být součástí celoživotního vzdělávání. Text se zabývá možnostmi literatury pro děti a mládež, která skrze umělecký text může kvalitně a systematicky přispívat ke kultivaci čtenáře, rozvíjet nejen jeho čtenářské dovednosti, ale také jeho vnímavost vůči ekologickým problémům a kritické myšlení. Studie vychází z pojetí environmentální výchovy jako výchovy etické. Dětský (i dospělý) čtenář může skrze umělecký text lépe poznat sebe, okolní rychle se měnící svět a jeho problémy. Výchova prostřednictvím literárních textů s environmentální tematikou bude výchovou emocionálnější, vpravdě prožitkovou cestou k pochopení světa i sebe sama.
Název v anglickém jazyce
Artistic Literary Text for Children as a Means of Environmental School Education and Leisure Education of the 21st Century
Popis výsledku anglicky
The study aims to point out the relevance of environmental education as a necessary part of school education and leisure education. The respectful value-based environmental education places emphasis not only on the development of knowledge, skills and abilities, but above all on the level of attitudes and values. The environmental education should be a part of lifelong education. The study deals with the possibilities of literature for children and youth, which through an artistic text can contribute qualitatively and systematically to the cultivation of readers, developing not only their reading skills, but also their sensitivity to ecological problems, and critical thinking. The study is based on the concept of environmental education as an ethical education. Child(and adult) readers can get to know themselves, the rapidly changing world around them and its problems better through an artistic text. Education through literary texts with an environmental theme will be a more emotional, more experiential way to understand the world and oneself.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lingua viva
ISSN
1801-1489
e-ISSN
2336-8136
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
38
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
36-48
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—