Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vztah sociální pracovník‒klient: reflexe vztahu sociálního pracovníka a klienta ve vybraných azylových domech v Jihočeském kraji České republiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F24%3A43909472" target="_blank" >RIV/60076658:12260/24:43909472 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.rilsa.cz/casopis/forum-socialni-politiky-03-2024/#flipbook-forum-socialni-politiky-03-2024/42/" target="_blank" >https://www.rilsa.cz/casopis/forum-socialni-politiky-03-2024/#flipbook-forum-socialni-politiky-03-2024/42/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vztah sociální pracovník‒klient: reflexe vztahu sociálního pracovníka a klienta ve vybraných azylových domech v Jihočeském kraji České republiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá vztahem sociálních pracovníků vybraných azylových domů v Jihočeském kraji České republiky s jejich klienty a poukazuje na možné etické problémy ve vztahu sociálních pracovníků a jejich klientů. Sociální pracovníci jakožto profesionálové pomáhají klientům v rámci praxe se znovuzačleněním do společnosti. K naplnění tohoto cíle je nezbytné, aby byl mezi nimi vztah na profesionální úrovni, tj. musí mít jasně vymezené hranice. V předložené pilotážní studii jsou charakteristiky vztahu představeny v kontextu složitosti respektování profesních hranic ve vztahu mezi sociálními pracovníky a jejich klienty ve vybraných azylových domech. Výzkumný vzorek pilotážní studie tvořilo 10 sociálních pracovníků působících v azylových domech v Jihočeském kraji. Sběr dat probíhal prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Analýza dat byla provedena otevřeným kódováním a výsledky byly uspořádány do souvislého textu na základě těchto dvou kategorií: ,,Reflexe vztahu sociálního pracovníka s klienty” a ,,Reflexe sympatií a antipatií sociálních pracovníků ve vztahu ke klientům”. Studie přináší kritické zhodnocení vztahu sociálního pracovníka a klienta v kontextu etických dilemat, která mohou v jejich vztahu nastat. Vzhledem k povaze výzkumného vzorku byla nejčastěji zjištěna tato etická dilemata: kontrola vs. pomoc, intimní vztah, osobní otevřenost vůči klientovi, sympatie sociálního pracovníka k osobě klienta, antipatie související s agresivitou klienta.

  • Název v anglickém jazyce

    The social worker - client relationship in the South Bohemia region of the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The article addresses the relationship between social workers at selected shelters in the South Bohemia region of the Czech Republic and their clients. It points out potential ethical problems in terms of the relationships between social workers and their clients. As professionals, social workers help their clients to reintegrate into society. In order to achieve this aim, their relationship must be professional, i.e. it must have clearly-defined boundaries. This pilot study presents the characteristics of such relationships in the context of the complexity of respecting professional boundaries between social workers and their clients in selected shelters. The pilot study research sample consisted of 10 social workers employed in shelters in the South Bohemia region. The data was collected via semi-structured interviews. The data analysis was open-coded, and the results were organised into a coherent text based on the following two categories: “Reflection of the social workers’ relationships with clients” and “Reflection of the social workers’ sympathies and antipathies in relation to clients.” The study critically evaluated the social worker - client relationship in the context of the ethical dilemmas that may arise in such relationships. In view of the nature of the research sample, the most frequently identified ethical dilemmas were control vs. help, intimate relationship, personal openness towards the client, social worker sympathy for the client, and antipathy towards client aggression.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fórum sociální politiky

  • ISSN

    1802-5854

  • e-ISSN

    1803-7488

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    42-57

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus