Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Learning Entropy: On Shannon vs. Machine-Learning-Based Information in Time Series

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12310%2F22%3A43906130" target="_blank" >RIV/60076658:12310/22:43906130 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-14343-4_38" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-14343-4_38</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-14343-4_38" target="_blank" >10.1007/978-3-031-14343-4_38</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Learning Entropy: On Shannon vs. Machine-Learning-Based Information in Time Series

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper discusses the Learning-based information (L) and Learning Entropy (LE) in contrast to classical Shannon probabilistic Information (I) and probabilistic entropy (H). It is shown that L corresponds to the recently introduced Approximate Individual Sample-point Learning Entropy (AISLE). For data series, then, the LE should be defined as the mean value of L that is finally in proper accordance with Shannon&apos;s concept of entropy H. The distinction of L against I is explained by the real-time anomaly detection of individual time series data points (states). First, the principal distinction of the information concept of Ivs.L is demonstrated in respect to data governing law that L considers explicitly (while I does not). Second, it is shown that L has the potential to be applied on much shorter datasets than I because of the learning system being pre-trained and being able to generalize from a smaller dataset. Then, floating window trajectories of the covariance matrix norm, the trajectory of approximate variance fractal dimension, and especially the windowed Shannon Entropy trajectory are compared to LE on multichannel EEG featuring epileptic seizure. The results on real time series show that L, i.e., AISLE, can be a useful counterpart to Shannon entropy allowing us also for more detailed search of anomaly onsets (change points).

  • Název v anglickém jazyce

    Learning Entropy: On Shannon vs. Machine-Learning-Based Information in Time Series

  • Popis výsledku anglicky

    The paper discusses the Learning-based information (L) and Learning Entropy (LE) in contrast to classical Shannon probabilistic Information (I) and probabilistic entropy (H). It is shown that L corresponds to the recently introduced Approximate Individual Sample-point Learning Entropy (AISLE). For data series, then, the LE should be defined as the mean value of L that is finally in proper accordance with Shannon&apos;s concept of entropy H. The distinction of L against I is explained by the real-time anomaly detection of individual time series data points (states). First, the principal distinction of the information concept of Ivs.L is demonstrated in respect to data governing law that L considers explicitly (while I does not). Second, it is shown that L has the potential to be applied on much shorter datasets than I because of the learning system being pre-trained and being able to generalize from a smaller dataset. Then, floating window trajectories of the covariance matrix norm, the trajectory of approximate variance fractal dimension, and especially the windowed Shannon Entropy trajectory are compared to LE on multichannel EEG featuring epileptic seizure. The results on real time series show that L, i.e., AISLE, can be a useful counterpart to Shannon entropy allowing us also for more detailed search of anomaly onsets (change points).

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    DATABASE AND EXPERT SYSTEMS APPLICATIONS, DEXA 2022 WORKSHOPS

  • ISBN

    978-3-031-14343-4

  • ISSN

    1865-0929

  • e-ISSN

    1865-0937

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    402-415

  • Název nakladatele

    SPRINGER INTERNATIONAL PUBLISHING AG

  • Místo vydání

    CHAM

  • Místo konání akce

    Vienna Univ Econ &amp; Business

  • Datum konání akce

    22. 8. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    000870761200038