Oční pohyby, čtení a dyslexie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F09%3A00010635" target="_blank" >RIV/60076658:12410/09:00010635 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Oční pohyby, čtení a dyslexie
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je rozdělena do dvou částí, teoretické a empirické (výzkumné). Část teoretická podává nejprve stručný přehled očních pohybů, jejich druhů a různých funkcí, jež plní. Poté se zabývá očními pohyby u normálního, nedyslektického čtenáře. Nakonec přistupuje k charakteristice očních pohybů u dyslektiků, tak jak byly v průběhu uplynulých cca 30 let, kdy započal jejich intenzivní výzkum, prozkoumány. Část empirická předvádí vlastní výzkum. Čtenář se seznámí s výzkumným projektem, o tom, jak vypadá jednoz možných zařízení pro registraci očních pohybů, jak se s ním pracuje, jaké úlohy se používají, jak se získávají data či záznamy očních pohybů a jak se zpracovávají a interpretují. Přitom jsou reprodukovány základní myšlenky z části předchozí. Část empirická se skládá ze dvou studií, které spolu souvisejí. První studie se zabývá očními pohyby u dyslektiků, dětských a dospělých, a srovnává je s očními pohyby kontrolní skupiny, tj. skupiny normálně čtenářsky se vyvíjejících osob a pokouší
Název v anglickém jazyce
Eye movements, reading, and dyslexia
Popis výsledku anglicky
The study consists of the two parts: theoretical and empirical ones. The theoretical part deals with different kinds of eye movements, their functions, and eye movements in a normal, non-dyslexic reader. Finally, dyslexics´eye movements are studied in the course of the last 30 years when their intensive research has been started. The empirical part offers author´s own research. It deals with a research design, a concrete eye movement tracker, non-reading tasks, eye movement recordings and their interpretations. The empirical part consists of the two studies that are interconnected .The study I deals with eye movements in dyslexics and compares them with those of the control group. The aim is to find significant differences between both groups and to apply those differences to the diagnostics. The study II is aimed in prevention. It compares pre-schoolers´ eye movements with their (later) subsequent reading, beginning the 1st grade and ending the 5th grade of primary school. The design
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7373-055-0
Počet stran knihy
176
Název nakladatele
Fortuna
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—