Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Problém kolísavé validity testů založených na morálně dilematických příbězích

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F15%3A43889776" target="_blank" >RIV/60076658:12410/15:43889776 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/48135445:_____/15:N0000001

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Problém kolísavé validity testů založených na morálně dilematických příbězích

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Morálka je v psychologii zkoumaná nejrůznější metodami, které jsou založené na podobném principu - zamýšlení se nad morálními dilematy. V našem příspěvku se zaměříme na konstrukci příběhů, na kterých jsou tato dilemata postavena. Klademe si otázku, do jaké míry platnosti, přesnosti anebo důvěryhodnosti lze vůbec morálku vědecky prostřednictvím těchto metod zkoumat a o čem výsledky testu vypovídají? Na problém kolísavé validity testů pracujících s morálními dilematy v příběhu se podíváme skrze model konstituentů perspektiv (Jedličková, 2010), teorii poznávací perspektivy (ontologii) první a třetí osoby (Searle, 2004) a teorii psychické distance (Bullough, 1995). Na základě teoretické analýzy konstrukce příběhů morálních dilemat poukazujeme na skutečnost, že míra angažovanosti respondenta v příběhu významně ovlivňuje jeho morální usuzování. Naše zjištění o limitách validity testů morálního usuzování rámcově koreluje s teorií duálních neurálních procesů (Greene, 2001), kriticky poukazujíc

  • Název v anglickém jazyce

    The problem of variable validity of tests based on morally dilemmatic stories

  • Popis výsledku anglicky

    Various methods are used to explore morality in psychology, while all of them are based on a similar principle - consideration of moral dilemmas. Our paper is focused on the construction of stories on which such dilemmas are built. The question we ask is: to what extent of validity, accuracy or credibility the topic of morality can actually be scientifically explored using these methods at all, and what do the test results reflect? The problem of variable validity of tests that use moral dilemmas in a story will be viewed through the perspective constituents model (Jedličková, 2010), the cognitive perspective theory (ontology) of the first and third persons (Searle, 2004), and the theory of psychological distance (Bullough, 1995). Based on theoreticalanalysis of the construction of moral dilemma stories we indicate that the engagement level of the respondent in a story has an impact on his or her moral reasoning. Our findings on validity limits of moral reasoning tests generally corre

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Pedagogicko-psychologická diagnostika: cesta k účinnému vedení

  • ISBN

    978-80-88057-18-5

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    5-20

  • Počet stran knihy

    120

  • Název nakladatele

    EDUKO

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly