Problém kolísavé validity testů založených na morálně dilematických příbězích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F15%3A43889776" target="_blank" >RIV/60076658:12410/15:43889776 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/48135445:_____/15:N0000001
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problém kolísavé validity testů založených na morálně dilematických příbězích
Popis výsledku v původním jazyce
Morálka je v psychologii zkoumaná nejrůznější metodami, které jsou založené na podobném principu - zamýšlení se nad morálními dilematy. V našem příspěvku se zaměříme na konstrukci příběhů, na kterých jsou tato dilemata postavena. Klademe si otázku, do jaké míry platnosti, přesnosti anebo důvěryhodnosti lze vůbec morálku vědecky prostřednictvím těchto metod zkoumat a o čem výsledky testu vypovídají? Na problém kolísavé validity testů pracujících s morálními dilematy v příběhu se podíváme skrze model konstituentů perspektiv (Jedličková, 2010), teorii poznávací perspektivy (ontologii) první a třetí osoby (Searle, 2004) a teorii psychické distance (Bullough, 1995). Na základě teoretické analýzy konstrukce příběhů morálních dilemat poukazujeme na skutečnost, že míra angažovanosti respondenta v příběhu významně ovlivňuje jeho morální usuzování. Naše zjištění o limitách validity testů morálního usuzování rámcově koreluje s teorií duálních neurálních procesů (Greene, 2001), kriticky poukazujíc
Název v anglickém jazyce
The problem of variable validity of tests based on morally dilemmatic stories
Popis výsledku anglicky
Various methods are used to explore morality in psychology, while all of them are based on a similar principle - consideration of moral dilemmas. Our paper is focused on the construction of stories on which such dilemmas are built. The question we ask is: to what extent of validity, accuracy or credibility the topic of morality can actually be scientifically explored using these methods at all, and what do the test results reflect? The problem of variable validity of tests that use moral dilemmas in a story will be viewed through the perspective constituents model (Jedličková, 2010), the cognitive perspective theory (ontology) of the first and third persons (Searle, 2004), and the theory of psychological distance (Bullough, 1995). Based on theoreticalanalysis of the construction of moral dilemma stories we indicate that the engagement level of the respondent in a story has an impact on his or her moral reasoning. Our findings on validity limits of moral reasoning tests generally corre
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Pedagogicko-psychologická diagnostika: cesta k účinnému vedení
ISBN
978-80-88057-18-5
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
5-20
Počet stran knihy
120
Název nakladatele
EDUKO
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—