Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Effect of values on moral judgment in adolescents

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F05%3A00012624" target="_blank" >RIV/00216224:14230/05:00012624 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Effect of values on moral judgment in adolescents

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cognitive theories of moral development concentrate on moral structures (Colby, Kohlberg, 1987) or gender differences in moral reasoning (Gilligan, Attanucci, 1988). A research sample consisted of 213 Czech adolescents aged 14-19 years. We used a moral dilemma questionnaire (according Rest, 1997) and pair comparison of ten life values (Macek, Osecka, 1991, according Schwartz 1987). We found out that values especially values referring to relationships to other people and to self had effect on moral dilemma solving. Surprisingly, values also predicted moral dilemma reasoning, which is in strong contradiction to Kohlbergs assumptions and shows on the importance of context.

  • Název v anglickém jazyce

    Effect of values on moral judgment in adolescents

  • Popis výsledku anglicky

    Cognitive theories of moral development concentrate on moral structures (Colby, Kohlberg, 1987) or gender differences in moral reasoning (Gilligan, Attanucci, 1988). A research sample consisted of 213 Czech adolescents aged 14-19 years. We used a moral dilemma questionnaire (according Rest, 1997) and pair comparison of ten life values (Macek, Osecka, 1991, according Schwartz 1987). We found out that values especially values referring to relationships to other people and to self had effect on moral dilemma solving. Surprisingly, values also predicted moral dilemma reasoning, which is in strong contradiction to Kohlbergs assumptions and shows on the importance of context.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GD403%2F03%2FH135" target="_blank" >GD403/03/H135: Analýza psychosociálních charakteristik české populace z aspektu gender</a><br>

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů