Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The interrogative in contemporary Czech scientific texts

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F17%3A43896068" target="_blank" >RIV/60076658:12410/17:43896068 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The interrogative in contemporary Czech scientific texts

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of this research on questions and interrogative sentences in theoretical scientific texts has been, alongside with an analysis of their function, to confirm their explicit (non)occurence. In order to achieve the intended aim, the research was based on a textual corpus representing present-day Czech academic monological discourse, involving a strict selection of various genres and scientific contents. The corpus includes team and authorial monographs, which are thematically divided into five fields: technical sciences (1); sciences of inanimate nature (2); medical and biological sciences (3); humanities and social sciences (4); agricultural and biological-environmental sciences (5). Despite their low frequency, interrogative sentences regularly occurr in theoretical discourse, mostly as ?false? questions, both yes/no and wh-question types. In humanities and social sciences thus in contemporary scientific discourse, questions and interrogative sentences are used to dynamise the emotional neutrality and rigidity of technical exposition, enhancing the textual interactivity, or activating the recipient. Therefore the occurrence of explicitly formulated questions is rather sporadical and, as a stylistic or rhetorical tool, they are more frequently used employed in popular scientific style.

  • Název v anglickém jazyce

    The interrogative in contemporary Czech scientific texts

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this research on questions and interrogative sentences in theoretical scientific texts has been, alongside with an analysis of their function, to confirm their explicit (non)occurence. In order to achieve the intended aim, the research was based on a textual corpus representing present-day Czech academic monological discourse, involving a strict selection of various genres and scientific contents. The corpus includes team and authorial monographs, which are thematically divided into five fields: technical sciences (1); sciences of inanimate nature (2); medical and biological sciences (3); humanities and social sciences (4); agricultural and biological-environmental sciences (5). Despite their low frequency, interrogative sentences regularly occurr in theoretical discourse, mostly as ?false? questions, both yes/no and wh-question types. In humanities and social sciences thus in contemporary scientific discourse, questions and interrogative sentences are used to dynamise the emotional neutrality and rigidity of technical exposition, enhancing the textual interactivity, or activating the recipient. Therefore the occurrence of explicitly formulated questions is rather sporadical and, as a stylistic or rhetorical tool, they are more frequently used employed in popular scientific style.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Language and Cultural Education

  • ISSN

    1339-4045

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    219-228

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus