Vztah českých žáků k výuce neživé přírody: postoje, znalosti a nejrozšířenější miskoncepce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F18%3A43898167" target="_blank" >RIV/60076658:12410/18:43898167 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60076658:12310/18:43898167
Výsledek na webu
<a href="https://geografia.science.upjs.sk/images/geographia_cassoviensis/articles/GC-2018-12-2/1Dvorackova_Rypl_Kucera_133-145.pdf" target="_blank" >https://geografia.science.upjs.sk/images/geographia_cassoviensis/articles/GC-2018-12-2/1Dvorackova_Rypl_Kucera_133-145.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah českých žáků k výuce neživé přírody: postoje, znalosti a nejrozšířenější miskoncepce
Popis výsledku v původním jazyce
Předložený článek prezentuje výsledky výzkumu zaměřeného na diagnostiku postojů, zájmů, znalostí a miskoncepcí českých žáků základních škol, gymnázií a vysokoškolských studentů učitelství přírodopisu a zeměpisu v Praze a Českých Budějovicích. Pomocí vytvořeného didaktického testu je možné sledovat význam jednotlivých třídících proměnných (pohlaví, stáří), dále postojů a zájmů na výsledné znalosti na rozsáhlém vzorku respondentů, což činí tento průzkum velmi hodnotnou sondou do vztahu české mládeže k neživé přírodě.
Název v anglickém jazyce
Approach of Czech students towards learning Earth Science: attitude, knowledge level and the most common misconceptions
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to evaluate the level of Geoscience content knowledge, identify main misconceptions and attitudes among students of primary schools, secondary schools and pre-service teacher students in Prague and Ceske Budejovice areas, the Czech Republic. In total, 705 respondents of 25 classes from 13 schools were subjected to a didactic test. The basic segmentation criteria were gender and age (classified by time they passed Earth Science-oriented class taught in the 9th grade at primary school or the 4th grade of the eight-year secondary school). Attitudes to Earth Science and its individual disciplines were tested as explanatory variables. The test results indicate that the lowest level of literacy along with the most misconceptions exist among students of primary school tested before commencing the class on Earth Science. The peak level of knowledge, as well as the least amount of misconceptions, was observed among secondary school students tested one year after the main Earth Science class, then the knowledge drops (and the amount of misconceptions rises) with increasing age of respondents. Alarmingly, pre-service teacher students of first through fifth graders of primary schools, who come across geology lectures in their 3rd year of university attendance, show the same amount of misconceptions (despite of slightly higher level of knowledge) as the youngest tested group. Boys display higher knowledge and lesser amount of misconceptions in comparison with girls. The most frequent misconceptions include beliefs that Silica is the most widespread element in the lithosphere, the lava heat comes from the Earth's core, or that bituminous black coal is the highest quality of coals and originated in the Mesozoic era.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10505 - Geology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geographia Cassoviensis
ISSN
1337-6748
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
133-145
Kód UT WoS článku
000453882200001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85067362051