Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Morphological versus Phonological Awareness in Czech Readers.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F18%3A43898185" target="_blank" >RIV/60076658:12410/18:43898185 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Morphological versus Phonological Awareness in Czech Readers.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim was to investigate the relationship between morphological awareness and reading in a language environment which is phonologically transparent and morphologically challenging, i.e. the Czech language environment. The sample consisted of 171 typically achieving elementary school students (3rd to 6th graders). Morphological awareness and phonological awareness both had comparable influence on reading across all age levels, from the lowest (3rd graders) to the highest (6th graders). Morphological awareness affected reading speed and accuracy more than phonological awareness. Paradoxically, morphological awareness affected reading comprehension less than phonological awareness – authors interpreted this to be due to superficial reading style which manifested itself regardless of student age, gender or IQ. Implications for improvement of reading were discussed.

  • Název v anglickém jazyce

    Morphological versus Phonological Awareness in Czech Readers.

  • Popis výsledku anglicky

    The aim was to investigate the relationship between morphological awareness and reading in a language environment which is phonologically transparent and morphologically challenging, i.e. the Czech language environment. The sample consisted of 171 typically achieving elementary school students (3rd to 6th graders). Morphological awareness and phonological awareness both had comparable influence on reading across all age levels, from the lowest (3rd graders) to the highest (6th graders). Morphological awareness affected reading speed and accuracy more than phonological awareness. Paradoxically, morphological awareness affected reading comprehension less than phonological awareness – authors interpreted this to be due to superficial reading style which manifested itself regardless of student age, gender or IQ. Implications for improvement of reading were discussed.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Linguistics of Vocabulary

  • ISBN

    978-1-5361-3860-3

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    45-72

  • Počet stran knihy

    119

  • Název nakladatele

    Nova Science Publishers, Inc.

  • Místo vydání

    New York

  • Kód UT WoS kapitoly