Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Morfologické versus fonologické uvědomění ve vztahu k čtení v českém jazykovém prostředí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F20%3A43901958" target="_blank" >RIV/60076658:12410/20:43901958 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/02/01_Bilkova.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/02/01_Bilkova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Morfologické versus fonologické uvědomění ve vztahu k čtení v českém jazykovém prostředí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této studie je upozornit na specifický přínos morfologického uvědomění pro čtení. Morfologické uvědomění je srovnáváno s fonologickým, kterému bylo dosud věnováno více pozornosti v oblasti čtenářského výzkumu. K srovnávání byla vybrána dvě rozdílná jazyková prostředí, české a anglické. O mimořádném vlivu fonologického uvědomění na čtení se dnes nepochybuje. Morfologické uvědomění vstoupilo na scénu později, zhruba před dvěma dekádami. Byl objeven jeho přínos nejen pro porozumění, ale i pro rychlost a přesnost čtení a také dekódování pseudoslov, ve kterých čtenáři identifikují morfémické jednotky. Vzájemné pronikání obou uvědomění a facilitační účinek tohoto průniku na čtení vyjadřuje termín morfofonologie. Poznatky o morfologickém uvědomění vedou ke snaze cíleně trénovat morfologické uvědomění a tím facilitovat čtenářský výkon. V závěru je připojeno sdělení o původní české studii srovnávající vklad obou uvědomění pro čtení u dětí 3. až 6. ročníku ZŠ. Její autoři pomocí regresní analýzy zjistili, že (a) morfologické uvědomění má přinejmenším srovnatelný, a dokonce mocnější vliv na dekódování ve srovnání s vlivem fonologického uvědomění; (b) v čtenářském porozumění, které je studováno na explicitní úrovni, převažuje vliv fonologického uvědomění nad morfologickým uvědoměním. O nálezech je diskutováno.

  • Název v anglickém jazyce

    Morphological versus Phonological Awareness in Relation to the Czech Language Environment

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this study is to highlight the specifi c benefi ts of morphological awareness for reading. Morphological awareness is compared with phonological awareness, which has so far received more attention in the fi eld of reading research. Two different language environments, Czech and English, were selected for comparison. There is no doubt about the extraordinary influence of phonological awareness on reading. Morphological awareness entered the scene later, about two decades ago. Its contribution was discovered not only in terms of comprehension, but also in terms of the speed and accuracy of reading and also the decoding of pseudo-words in which readers identify morphemic units. The mutual penetration of both awarnesses and the facilitative effect of this penetration on reading is expressed in the term morphophonology. A knowledge of morphological awareness leads to an effort to purposefully train it and thus facilitate reading performance. In addition, a comment on the original Czech study comparing the contribution of both morphological and phonological awareness to reading in children in the 3rd to 6th grades of elementary school is attached. Its authors used regression analysis to find that (a) morphological awareness has at least a comparable, and even a more powerful, infl uence on decoding compared to the infl uence of phonological awareness; (b) in reading comprehension, which is studied at an explicit level, the infl uence of phonological awareness prevails over morphological awareness. The findings are discussed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    7-28

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus