Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F18%3A43899830" target="_blank" >RIV/60076658:12410/18:43899830 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci je rozdělena do dvou hlavních částí a třinácti kapitol. První část knihy – kapitola jedna až osm – charakterizuje didaktiku psychologie jako disciplínu, která zkoumá vztahy mezi výukou psychologie v kontextu kurikula, vědeckými obory psychologie a laickou psychologií. Tím se řadí do tzv. komunikačního pojetí oborových didaktik, které se věnuje nejenom studiu výuky, ale zkoumá celou socio-kulturní oblast transformací poznatků mezi vědními obory a společností. Z hlediska komunikačního pojetí oborových didaktik je v první části knihy vymezen předmět didaktiky psychologie a její hlavní cíle se zaměřením na výuku psychologie ve středních školách a na vysokých školách pro nepsychologické obory (především výuka psychologie pro učitele). Na tomto základě je diskutované současné pojetí cílů výuky psychologie ve světě a v České republice. Jsou uvedeny argumenty pro výběr cíle, který je v této knize preferován, a to pod dvěma klíčovými termíny: funkční psychologická gramotnost, psychologicky gramotný občan. Výběr tohoto cíle pak určuje a organizuje všechny další úrovně kurikula a přístup k výuce psychologie, v němž by měl být kladen důraz na vyváženost mezi zřetelem k oboru a ohledem na studenta. Velká pozornost v první části knihy je věnována kurikulu psychologie na středních školách. V návaznosti na teoretická východiska výzkumů školního vzdělávání jsou rozlišeny tři úrovně kurikula: zamýšlené, realizované a dosažené kurikulum. Ty jsou oporou pro koncepci výzkumu kurikula psychologie středních škol, jehož výsledky jsou popsány a interpretovány v závěrečných kapitolách první části knihy. Z poznatků výzkumu vyplynuly další základní oblasti, kterým je potřeba věnovat pozornost v rámci didaktiky psychologie. Druhá část knihy – kapitola devět až třináct – navazuje na poznatky z první části: na teoretické principy komunikačně pojaté didaktiky psychologie, které vycházejí z hlavního cíle výuky psychologie – funkční psychologická gramotnost a psychologicky gramotný občan. Na tomto základě je druhá část knihy věnována dalšímu rozpracování teorie a konkretizaci teoretických poznatků do oblasti tvorby, realizace a didaktické analýzy učebních úloh ve výuce psychologie na středních školách. V textu druhé části knihy jsou navržena a teoreticky zdůvodněna metodologická a metodická východiska pro konstrukci i pro didaktickou analýzu učebních úloh pro výuku psychologie. Zde je objasněno tzv. semi-expresivní pojetí učebních úloh v psychologii zaměřených na rozvíjení funkční psychologické gramotnosti a diskutují se možnosti i limity tohoto přístupu. Na příkladu konkrétních úloh postavených na semi-expresivních aktivitách jsou reflektována kritická místa kurikula psychologie. Dále jsou zkoumané možnosti užití semi-expresivních úloh ve výuce psychologie pomocí tzv. didaktické případové studie. Kvalitativní analýza případové studie je provedena na základě tzv. metodiky 3A (Janík et al., 2013 ad.) a využívá metod tzv. síťové analýzy (srov. Bruun &amp; Evans, 2018). Cílem těchto postupů zkoumání procesu výuky a obsahové transformace je podpora reflexe kvality výuky psychologie a opora pro její zkvalitňování.

  • Název v anglickém jazyce

    Didactics of Psychology: from the Objective of Teaching to its Implementation

  • Popis výsledku anglicky

    The Book of Didactics of Psychology: from the Objective of Teaching to its Implementation is divided into two main sections and thirteen chapters. The first section of the book – chapters one to eight – characterize the didactics of psychology as a discipline examining the relationship between teaching psychology in the context of curriculum and the scientific fields of psychology and laic psychology, thereby putting itself into the so-called communication conception of field didactics. It is devoted not only to the study of teaching but also explores the entire socio-cultural area of knowledge transformation between scientific fields and society at large. From the point of view of the communication conception of the field of didactics, the first section of the book defines the subject of didactics of psychology. Its mainly focuses on teaching psychology in secondary schools and at the universities for non-psychological field of study, especially the teaching of psychology for teacher candidates based upon the often-discussed concept of the goals of teaching psychology in the world generally and in the Czech Republic specifically. The arguments for the choice of the goal, those that are preferred in this book, are organized through two key terms: functional psychological literacy and psychologically literate citizen. The choice of this goal thenceforth determines and organizes all other levels of curriculum and access to teaching psychology. The emphasis is placed on the balance between reference towards the subject with a high regard to the student-learner. Great attention in the first section of the book is devoted to the curriculum of psychology at secondary schools. Following the theoretical research of school education, three levels of curriculum are distinguished: the intended curriculum, the implemented curriculum and the actual attained curriculum. These make up the support for the research of the curriculum psychology of the secondary schools. Their results are described and interpreted in the final chapters of the first section of the book. From this research there emerge other essential areas that need to be addressed in psychology didactics. The second section of the book – chapters nine through thirteen – builds on the knowledge from the first section. The theoretical principles of interactive didactics of psychology are based on the two key goals of teaching psychology: functional psychology literacy. The second section of the book is dedicated to a further elaboration of theory as well as putting theoretical knowledge into concrete manifestations in the field of production, achievement and the didactic analysis of learning tasks in the teaching of psychology at the secondary school level and at the universities for non-psychological field of study. In the text of the second section, the methodological and methodical basis for constructions as well as for didactic analysis of learning tasks for teaching psychology are proposed and theoretically justified. The so-called semi-expressive concept of learning tasks in psychology focused on the development of functional psychological literacy and the possibilities and limits of this approach are debated, as well as concrete tasks based on semi-expressive activities and vital points of the curriculum of psychology. Moreover, the possibilities of using semi-expressive tasks in the teaching of psychology are examined with the assistance of didactic case studies. The qualitative analysis of the case study is performed on the basis of so-called 3A procedure (Janík et al., 2013 and others) and employs methods of network analysis (Bruun &amp; Evans, 2018). The aim of these procedures of investigating the teaching process and content transformation is to support reflection of the quality of teaching psychology and the support for the enhancement of its teaching.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7394-711-8

  • Počet stran knihy

    168

  • Název nakladatele

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    České Budějovice

  • Kód UT WoS knihy