Multimédia ve sportovní gymnastice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43900092" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43900092 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1418/3909/1851-1/0#preview" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1418/3909/1851-1/0#preview</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Multimédia ve sportovní gymnastice
Popis výsledku v původním jazyce
Tato odborná publikace se zabývá problémem efektivnosti a modernizace výchovně vzdělávacího procesu. Problematika moderních didaktických přístupů, které jsou pro žáky přitažlivější a napomáhají k efektivitě výchovně vzdělávacího procesu ve školní tělesné výchově, je závažným problémem při novém pojetí výchovně vzdělávacího procesu. V souvislosti s tím je možno zaznamenat nárůst multimediálních učebních pomůcek a rozvoj výuky po internetu (e-learning). Hlavním cílem naší práce bylo vytvořit moderní multimediální učebnici sportovní gymnastiky a ověřit efektivitu jejího použití ve výuce u studentů oboru tělesná výchova na vysoké škole. Jak je prezentováno v analytické části monografie, nové přístupy a metody ve výuce sportovní gymnastiky pomohou učitelům, trenérům a studentům získat nebo zpřesnit správné představy o výuce či tréninku tohoto technicko-estetického sportu s velkým počtem pohybových dovedností. Multimediální učebnice pro výuku sportovní gymnastiky vytvořená na základě zkušeností se zahraničními materiály může pomoci učitelův v jejich praxi. Otázkou řešenou ve výzkumné části monografie bylo, zda tyto nové metody práce s použitím této multimediální učebnice ve výuce zvýší efektivitu vyučovacího procesu. Hypotézy byly ověřovány na studentech oboru učitelství tělesné výchovy na vysoké škole během dvou semestrů výuky sportovní gymnastiky. Experimentální a kontrolní skupiny tvořily paralelní skupiny druhého ročníku studia mužů i žen. Z důvodů značných rozdílů v předpokladech pro zvládnutí učiva byli studenti pomocí 5 vstupních testů rozděleni na dvě stejně početné skupiny mužů (experimentální a kontrolní) a dvě paralelní skupiny žen (experimentální a kontrolní) s přibližně stejnými dispozicemi pro zvládnutí gymnastického učiva. Výběr testů odpovídá nárokům na studenty tělesné výchovy při výuce gymnastiky na pedagogických fakultách. V rámci potvrzení pracovních hypotéz se uskutečnila výstupní měření na základě ohodnocení povinných gymnastických sestav na jednotlivých nářadích. Pro lepší a zároveň i objektivnější dokumentaci byli studenti všech skupin natočeni videokamerou a ohodnoceni čtyřčlennou nezávislou komisí rozhodčích. Jako hodnotící škála byla využita pravidla sportovní gymnastiky včetně obvyklých procedur při hodnocení sestav. Byly ověřeny stanovené hypotézy o efektivitě vyučovacího procesu, kdy vstupní nezávislou proměnnou byla změna systému výuky a výstupní závislou proměnnou byla změna úrovně osvojených pohybových dovedností. Získané výsledky umožnily přijmout hypotézu (H1) týkající se experimentu u mužů i hypotézu (H2) týkající se experimentu u žen. Zařazení multimediálních materiálů do systému habituální výuky sportovní gymnastiky mužů i žen zvýšilo efektivitu tohoto vyučovacího procesu. To znamená, že experimentální skupiny mužů i žen zvládly nacvičit pohybové dovednosti v daném časovém úseku na kvalitativně vyšší úrovni než skupiny kontrolní. Dále byl na základě dotazníku zhodnocen vztah studentů k novým učebním postupům ve výuce. Tím byla zodpovězena výzkumná otázka, jak budou studenti hodnotit zařazení multimediálních metodických materiálů do habituální výuky sportovní gymnastiky. Celkově se studenti, kteří se učili podle těchto nových učebních postupů, vyjádřili k učebním postupům pozitivně a ve většině by přivítali výuku s využitím multimediálních materiálů i při jiných sportovních činnostech. Z výsledků výstupních měření je zřejmé, že multimediální materiály, které maximálně možným způsobem přibližují správnou techniku zvládnutí gymnastických dovedností, se uplatní nejvíce právě u technicky náročnějších disciplín. Uplatní se ale také tam, kde umožní rychlou a celkovou představu o pohybové operaci. V závěrech monografie jsou přiblíženy i perspektivy dalších výzkumů, jakož i hlavní přínos výsledků výzkumu pro školskou praxi i rozvoj vědy.
Název v anglickém jazyce
Multimedia in Artistic Gymnastics
Popis výsledku anglicky
The present technical publication discusses the issue of efficiency and modernisation of the education process. The topic of modern didactic approaches that are designed to be more attractive for students and help with the effectiveness of the education process in physical education in schools is a serious problem with the new concept of the education process. In connection with this, it is possible to record an increase in multimedia teaching aids and the development of teaching over the internet (e-learning). The main aim of our work was to develop a modern multimedia textbook of sporting gymnastics and test the effectiveness of its use in teaching with university students of physical education used as subjects. As is presented in the analytical part of the monograph, new approaches and methods in the teaching of sporting gymnastics help teachers, trainers and students develop or refine the proper ideas about teaching/training of this sport combining techniques and aesthetics and involving a large number of physical skills. Developed on the basis of experience with materials from abroad, this multimedia textbook for the teaching of sporting gymnastics can help teachers in their work. The issue addressed in the research section of the monograph was whether or not these new methods of work with the use of this multimedia textbook in teaching will increase the effectiveness of the teaching process. The hypotheses were tested during two semesters of teaching sporting gymnastics with university students of physical education – prospective teachers – used as the subjects. Experimental and control groups were formed by parallel groups of men and women in their second year of study. Due to substantial differences in the assumptions for mastering the school curriculum, the students were divided, based on five entrance tests, into two equally large groups of men (experimental & control) and two parallel groups of women (experimental & control) with approximately the same predispositions for mastering the gymnastics curriculum. The choice of the tests meets the requirements for physical education students in teaching gymnastics at teacher-training faculties. As part of confirmation of the preliminary hypotheses, output measurements were carried out on the basis of the evaluation of compulsory gymnastic routines using the respective pieces of equipment. For the sake of improved and more objective documentation, the students of all groups were filmed using a camcorder and assessed by an independent committee of four judges. Sporting gymnastics rules were used for scoring, including usual routine assessment procedures. The set hypotheses concerning the effectiveness of the teaching process were tested when the change in the teaching system and the change in the level of the physical skills acquired were the independent input variable and the dependent output variable, respectively. The obtained results made it possible to accept the hypothesis (H1) concerning the experiment in men and the hypothesis (H2) concerning the experiment in women. The inclusion of multimedia materials in the system of the habitual teaching of sporting gymnastics in men as well as women increased the effectiveness of this teaching process. This means that the experimental groups of men as well as women managed to train their physical skills in the given time segment at a qualitatively higher level than the control groups. Furthermore, the relationship of students to the new teaching practices was assessed based on a questionnaire. This answered the research question of how students will assess the inclusion of multimedia methodological materials in the habitual teaching of sporting gymnastics. Overall, students who learned with these new teaching methods expressed positive statements concerning the teaching practices; the majority of them would also welcome teaching through the use of multimedia materials in other sporting activities. The results of the output measurements make it clear that technically more challenging disciplines are precisely the field where multimedia materials bringing the student closer to the correct techniques of mastering gymnastic skills can be applied in the maximum possible way. The materials, however, can also be suitable in areas where they enable a rapid and overall image of the physical operation. The conclusion of the monograph also presents the outlook for further research as well as the main benefit of research results for practice in schools and the development of the science.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-210-9483-3
Počet stran knihy
105
Název nakladatele
Masarykova univerzita v Brně, Fakulta sportovních studií, Jihočeská univerzita České Budějovice
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—