Jak matky zvládají zátěž spojenou se specifickou poruchu učení svého dítěte
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43900185" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43900185 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/07/04_Kourilova.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/07/04_Kourilova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak matky zvládají zátěž spojenou se specifickou poruchu učení svého dítěte
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je zaměřen na popis strategií zvládání matek dětí se specifickými poruchami učení. Výzkum byl realizován jako kvalitativní šetření na principu zakotvené teorie. Sběr dat byl prováděn formou hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s 25 matkami dětí se SPU. Bylo potvrzeno, že SPU představuje pro matku zátěž, jejíž intenzita je proměňována nejen tím, jak se dítě projevuje a mateřskými interpretacemi těchto projevů, ale také školními aspekty situace (zejména pociťovaným školním tlakem, resp. oporou) a matkou vnímanými možnostmi ovlivnění specifické poruchy učení. Samotné strategie zvládání SPU jsou ovlivněny především dvěma faktory: pojetím mateřství a představami matek o škole a vzdělávání. Jako další proměnné byly identifikovány rodinný kontext a vliv odborníků, resp. rádců. K základním mateřským strategiím zvládání SPU patří domácí učení, posilování zvládání na straně dítěte, hledání vlastních zdrojů, zajišťování školní situace, hledání sociální opory a hledání odborné pomoci. U sledovaných matek byly identifikovány čtyři typy strategií zvládání SPU: bezradná, kontrolující, transformační a odklánějící strategie.
Název v anglickém jazyce
How mothers cope with stress associated with specific learning disability of their child
Popis výsledku anglicky
The paper is focused on coping strategies description of mothers of children with specific learning dissabilities. The research was realized as a qualitative inquiry based on principles of grounded theory. The data collecting was realized through in-depth semi-structured interviews with 25 mothers of children with SLD. It was confirmed that SLD represent stress for mother which intensity depends not only on child´s manifesting behaviour and mother´s interpretation of these manifestations but also on school aspects of situation (especially on felt school pressure or support) and mother´s possibilitites of controlling SLD. The coping strategies are primarily influenced by two factors: concept of motherhood and mother´s perception of the school and education. Family context and the influence of experts or counsellors were identified as other variebles. The basic maternal strategies of coping with SLD include home teaching, strenghtening of child´s coping strategies, search for own sources, school situation arranging, search for social support and professional help. There were identified four types of coping strategies of SLD of monitored mothers: helpless, controlling, transforming and deflecting strategy.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
53-68
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—