Tematika výchovy v přírodě v díle Jaroslava Foglara pohledem pedagogických pracovníků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F21%3A43904043" target="_blank" >RIV/60076658:12410/21:43904043 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/70883521:28150/21:63534378 RIV/00216224:14410/21:00123574
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/18657" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/18657</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-2-92" target="_blank" >10.5817/PedOr2021-2-92</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tematika výchovy v přírodě v díle Jaroslava Foglara pohledem pedagogických pracovníků
Popis výsledku v původním jazyce
Texty Jaroslava Foglara zasáhly několik generací čtenářů a opakovaně podnítily i zájem odborné veřejnosti. Dílčí výsledky, které popisujeme v tomto příspěvku, jsou součástí komplexního dotazníkového šetření (n = 1 174) s cílem popsat míru ovlivnění dílem J. Foglara; zejména jsme zjišťovali, které aspekty díla respondenti nejvíce oceňovali a které z nich následně aplikovali v reálném životě. Celkem se jednalo o 15 možných oblastí, z nichž jsme do analýzy pro tuto studii vybrali čtyři, které se nejvíce dotýkají tématu „výchova v přírodě“ – pobyt v přírodě a táboření, emotivní vnímání popisů přírody a krajiny, skupinovou soudržnost a celostní seberozvoj. Zjistili jsme, že respondenti s pedagogickou zkušeností významněji aplikují jednotlivé aspekty Foglarova díla ve své práci. Toto poznání jsme identifikovali jak u respondentů z řad profesionálních pedagogů, tak i dobrovolných instruktorů, vedoucích a lektorů. Nejzásadnějším způsobem dílo J. Foglara ovlivnilo skauty, a to i přes skutečnost, že žádný z textů ani jiných prvků Foglarova výchovného systému nemá své zastoupení v oficiálním výchovném programu Junáka.
Název v anglickém jazyce
The theme of outdoor education in the work of Jaroslav Foglar seen by educators
Popis výsledku anglicky
Jaroslav Foglar's texts have influenced several generations of readers and have repeatedly aroused the interest of the professional public. The sub-results we describe in this paper are part of a comprehensive questionnaire survey (n = 1,174) aimed at describing the degree of influence of Foglar's work; in particular, we investigated which aspects of the work were most appreciated by the respondents and which of them were subsequently applied in real life. In total, there were 15 possible areas of interest, from which we selected the four most relevant to the theme of "outdoor education" for analysis in this study: being in nature and camping, emotional perception of descriptions of nature and landscape, group cohesion, and holistic self-development. We found that respondents with teaching experience significantly applied each aspect of Foglar's work in their work. We identified this finding among respondents from professional educators as well as volunteer instructors, leaders, and trainers. Foglar's work has influenced Scouts in the most significant way, despite the fact that none of the texts or other elements of Foglar's educational system are represented in the official educational programme of Junák.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
92-118
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—