Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Informal education for boys only? The theme of gender in the work of Jaroslav Foglar

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F23%3A43906920" target="_blank" >RIV/60076658:12410/23:43906920 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14410/23:00133059 RIV/70883521:28150/23:63566318

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sciendo.com/article/10.2478/jped-2023-0011" target="_blank" >https://sciendo.com/article/10.2478/jped-2023-0011</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/jped-2023-0011" target="_blank" >10.2478/jped-2023-0011</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Informal education for boys only? The theme of gender in the work of Jaroslav Foglar

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper deals with the work of the Czech children&apos;s author Jaroslav Foglar from a gender perspective, reflecting on two themes in particular: the absence of heroines; and his understanding of boys&apos; reciprocity and friendship with the adoration of physicality. The impetus for this analysis was data from a questionnaire survey, the aim of which was to determine which aspects of Jaroslav Foglar&apos;s work are most appreciated by readers and which they think apply to real life. The quantitative analysis of the data (n=1174) did not reveal any statistically significant differences in the men&apos;s and women&apos;s responses; however, the qualitative analysis of the open - ended statements is illustrative of the underrepresentation of girls among literary heroes. The diverse ways in which Foglar&apos;s work captures friendships between boys allow even today&apos;s readers to expand their perceptions of masculinity beyond traditionally defined boundaries. © 2023 Sciendo. All rights reserved.

  • Název v anglickém jazyce

    Informal education for boys only? The theme of gender in the work of Jaroslav Foglar

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the work of the Czech children&apos;s author Jaroslav Foglar from a gender perspective, reflecting on two themes in particular: the absence of heroines; and his understanding of boys&apos; reciprocity and friendship with the adoration of physicality. The impetus for this analysis was data from a questionnaire survey, the aim of which was to determine which aspects of Jaroslav Foglar&apos;s work are most appreciated by readers and which they think apply to real life. The quantitative analysis of the data (n=1174) did not reveal any statistically significant differences in the men&apos;s and women&apos;s responses; however, the qualitative analysis of the open - ended statements is illustrative of the underrepresentation of girls among literary heroes. The diverse ways in which Foglar&apos;s work captures friendships between boys allow even today&apos;s readers to expand their perceptions of masculinity beyond traditionally defined boundaries. © 2023 Sciendo. All rights reserved.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogický časopis/ Journal of Pedagogy

  • ISSN

    1338-1563

  • e-ISSN

    1338-2144

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    49-67

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85181704403