Motivace k dobrovolnictví u osob s mentálním postižením - přínosy a bariéry: přehledová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F22%3A43904581" target="_blank" >RIV/60076658:12410/22:43904581 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60076658:12110/22:43904581
Výsledek na webu
<a href="https://docs.google.com/document/d/1gDtxRtuNHVU832hTTbEpPkUwU5mk-38FW_YYH4Ea6hM/edit" target="_blank" >https://docs.google.com/document/d/1gDtxRtuNHVU832hTTbEpPkUwU5mk-38FW_YYH4Ea6hM/edit</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Motivace k dobrovolnictví u osob s mentálním postižením - přínosy a bariéry: přehledová studie
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná přehledová studie se věnuje dobrovolnictví osob s mentálním postižením. Jejím cílem je prezentovat souhrn zjištění v odhalených tématech – v oblasti motivace k dobrovolnictví u této cílové skupiny a v oblasti přínosů i bariér, s nimiž se tito dobrovolníci setkávají. Na základě analýzy existujících odborných studií v této oblasti za posledních 21 let (N = 17) můžeme konstatovat, že motivace dobrovolníků s mentálním postižením není příliš odlišná od ostatních skupin dobrovolníků, zahrnuje potřebu užitečnosti a příklon k hodnotám jako empatie, pomoc a podpora druhým. Navíc se objevuje motivace vycházející z rovnocenného postavení všech členů společnosti. Přínosy jsou v individuální i společenské rovině (socializace, korekce chování, zlepšení soft -skills atp.), stejně jako na úrovni organizace, kde je činnost vykonávána (ochota a schopnost dlouhodobě vykonávat rutinní činnost, propagační funkce atp.). Bariéry vycházejí jednak z charakteru a limitů mentálního postižení jako takového, jednak z předsudků společnosti a strachu s nimi spojeného. Problémem je, že každý dobrovolník z popisované skupiny se s těmito bariérami setkal.
Název v anglickém jazyce
MOTIVATION TO VOLUNTEER AMONG PEOPLE WITH INTELLECTUAL DISABILITIES – BENEFITS AND BARRIERS: A LITERATURE REVIEW
Popis výsledku anglicky
Th e present literature review study focuses on volunteering by people with intellectual disabilities and aims to present a summary of the fi ndings on the themes revealed - namely, the motivations for volunteering among this target group, the benefi ts and the barriers encountered by these volunteers. Based on an analysis of existing studies in this fi eld over the last 21 years (N=17), we can conclude that the motivation of volunteers with intellectual disabilities is not very diff erent from other groups of volunteers, and includes the need for usefulness and a leaning towards values such as empathy, helping and supporting others. In addition, motivations based on the equal status of all members of society are emerging. Th e benefi ts are at the individual and societal level (socialization, behavioral correction, improvement of soft skills, etc.) as well as at the level of the organization where the activity is carried out (willingness and ability to carry out routine activities in the long term, promotional functions, etc.). Barriers stem from the nature and limitations of intellectual disability as such, as well as from society’s prejudices and the fear associated with them. Th e problem is that every volunteer in the described group has encountered these barriers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50902 - Social sciences, interdisciplinary
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
17-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—