Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv současné vizuální kultury na dětskou výtvarnou tvorbu inspirovanou skutečností.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F23%3A43906889" target="_blank" >RIV/60076658:12410/23:43906889 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.kuv.upol.cz/post/vliv-sou%C4%8Dasn%C3%A9-vizu%C3%A1ln%C3%AD-kultury-na-d%C4%9Btskou-v%C3%BDtvarnou-tvorbu-inspirovanou-skute%C4%8Dnost%C3%AD" target="_blank" >https://www.kuv.upol.cz/post/vliv-sou%C4%8Dasn%C3%A9-vizu%C3%A1ln%C3%AD-kultury-na-d%C4%9Btskou-v%C3%BDtvarnou-tvorbu-inspirovanou-skute%C4%8Dnost%C3%AD</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv současné vizuální kultury na dětskou výtvarnou tvorbu inspirovanou skutečností.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek je věnován otázkám vlivu digitálních médií a současných vizuálně obrazných prostředků na výtvarnou tvorbu vycházející ze skutečnosti. Text naznačuje, do jaké míry mohou být výstupy dětské výtvarné činnosti založené na přímém kontaktu s vizuálně vnímanou realitou ovlivňovány mediálními předobrazy své doby. Pozornost je směřována jak k obecným vlastnostem zrakového vnímání, tak i k neurologickým dějům a teoriím věnujícím se zrakové percepci. V článku je prezentován proces zrakového vnímání, který zpracovává příchozí vizuální informace do podoby vizuálního vjemu v mozku. V této souvislosti je v textu zdůrazněn vztah mezi záznamem skutečnosti vnímané zrakem a zobrazenou představou podoby předmětu uloženou v paměti. Tato vizuální představa může být tvořena na základě přímého kontaktu s předmětem, ale také vstřebáváním jazyka současné vizuální kultury. Kapitoly textu představují možné změny, jež jsou založeny na stavbě neurologických spojení ve zrakové kůře mozku, a také to, jak výrazný rozsah vizualizace prostředí a enormní přijímání digitálních vizuálních podnětů může ovlivnit tvorbu reprezentací vnějšího světa v mozku.

  • Název v anglickém jazyce

    The influence of contemporary visual culture on children's creative work inspired by reality.

  • Popis výsledku anglicky

    The article is devoted to the influence of digital media and contemporary visual images on works based on reality. The text indicates how the images based on direct contact with visually perceived reality can be influenced by the means of expression of the time in which they are created.The attention is paid to both general features of visual perception and neurological processes as well as to the theory of visual perception. Here, it presents the visual perception process which proceeds incoming visual information and creates visual images in the brain. In this context, the relationship between the recording of reality through the eyes and the recording of an object from an idea, which is stored in the brain on the basis of experience gained from contemporary visual culture, is emphasized. Functional changes and the creation of the external world images in the brain are related to that. These images are based on the construction of neurological connections in visual cortex in the brain.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kultura, umění a výchova

  • ISSN

    2336-1824

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    50-64

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus