Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Cirkulární gastronomie v podmínkách ČR (spotřebitelská a firemní analýza)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12510%2F22%3A43905865" target="_blank" >RIV/60076658:12510/22:43905865 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.wasteforum.cz/cisla/WF_4_2022_p297.pdf" target="_blank" >https://www.wasteforum.cz/cisla/WF_4_2022_p297.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Cirkulární gastronomie v podmínkách ČR (spotřebitelská a firemní analýza)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Téma cirkulární ekonomiky postupně vstupuje do jednotlivých odvětví, včetně gastronomie.Gastronomické provozy často produkují významné množství obalových odpadů, gastroodpadua spotřebovávají také významné množství vody a energie. Cirkulární ekonomika se snaží omezit jejichdopad na životní prostředí, zefektivnit provoz, a navíc jim může přinést i značné finanční úspory.Cirkulární gastronomický provoz cíleně předchází vzniku odpadu a efektivně využívá všechny svézdroje. Doposud realizované pilotní projekty byly zaměřené především na menší, zejména kavárensképrovozy. Potřebný dopad však lze očekávat při aplikaci napříč všemi gastronomickými provozy.V rámci grantového projektu GAJU 121/2020/S byly realizovány průzkumy zaměřené na vybranégastronomické provozy a spotřebitele, kteří stravovací služby využívají. Byl zvolen vždy jeden zástupceza každý základní typ stravovacího zařízení, konkrétně se respondenty staly restaurace (provozovnyzákladního stravování), bistra (provozovny doplňkového stravování) a kavárny (provozovnyspolečensko-zábavní). Firemní průzkum se věnoval udržitelnému výběru surovin, nastavení odpadovéhomanagementu a udržitelnému provozu. Základními tématy spotřebitelského průzkumu byly postupněpovědomí o cirkulárních gastronomických provozech, nedojedené jídlo, jednorázové plasty využívanév gastronomii, využití znovupoužitelných obalů pro odnos jídla/nápoje s sebou a postoj k aplikacivybraných principů cirkulární ekonomiky v gastronomických provozovnách. Společná témata umožňujívyhodnotit jednotlivé okruhy cirkulární gastronomie jak z pohledu provozovatelů, tak i jejich zákazníků.Pro hodnocení firem z pohledu cirkularity byl navržen soubor environmentálně-sociálně-ekonomickýchkritérií.

  • Název v anglickém jazyce

    Circular gastronomy in the Czech Republic (consumer and corporate analysis)

  • Popis výsledku anglicky

    The theme of circular economy is gradually entering individual sectors, including gastronomy.Gastronomic operations often produce significant amounts of packaging waste, gastro-waste and alsoconsume significant amounts of water and energy. The circular economy seeks to limit theirenvironmental impact, make operations more efficient, and can also generate substantial financialsavings. Circular gastronomic operations specifically prevent waste production and use all theirresources efficiently. The pilot projects carried out so far have mainly focused on smaller, especially cafeoperations. However, the necessary impact can be expected when applied across all gastronomicestablishments.As part of the GAJU 121/2020/S grant project, surveys were carried out focusing on selectedgastronomic operations and consumers who use catering services. One representative was chosen foreach basic type of catering establishment, namely restaurants (basic catering establishments), bistros(complementary catering establishments) and cafes (socio-entertainment establishments) becamerespondents. The company survey focused on sustainable raw material selection, waste managementsettings and sustainable operations. The basic themes of the consumer survey were graduallyawareness of circular gastronomic operations, unfinished food, disposable plastic used in gastronomy,the use of reusable packaging for taking food/drink with you, and an attitude to the application ofselected principles of circular economy in gastronomic establishments. Common themes make itpossible to evaluate individual circuits of circular gastronomy from the point of view of both operators andtheir customers. A set of environmental-socio-economic criteria has been proposed to evaluatecompanies from the perspective of circularity.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Waste Forum

  • ISSN

    1804-0195

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2022

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    297-310

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    999