Matematická interpretace lidského činitele v letectví
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG43__%2F12%3A00477142" target="_blank" >RIV/60162694:G43__/12:00477142 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://vavtest.unob.cz/registr" target="_blank" >http://vavtest.unob.cz/registr</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Matematická interpretace lidského činitele v letectví
Popis výsledku v původním jazyce
Článek naznačuje metody a možnosti matematického popisu chování člověka při řízení stroje - letadla. Za pomoci leteckého simulátoru poukazuje na možný způsob měření odezvy pilota s následným zpracováním a vyhodnocením naměřených dat. Historicky popsal možné vlastnosti chování člověka v podobě přenosových funkcí americký vědec McRuer [1] a snažil se i najít k odpovídajícím časovým konstantám fyziologickou interpretaci. V současnosti, se značným rozvojem výpočetní a zvláště pak simulační techniky, je možné poměrně hodnověrně ověřovat všechny možné názory, přístupy i matematické modely, s jednoznačným cílem postihnout chování člověka při řízení stroje, tedy i letadla, a pokusit se výrazně snížit vliv lidského činitele při řízení letu letadla.
Název v anglickém jazyce
Mathematical interpretation of human factors in aviation
Popis výsledku anglicky
The paper gives an indication of methods and possibilities in mathematical description of human behavior in the machine - aircraft control. With the help of the flight simulator the paper shows a possible way in measuring the pilot response with subsequent processing and evaluation of measured data. Historically, the possible human behavior characteristics in the shape of transfer function were described by American scientist McRuer [1], which tried to find out the relevant physiological interpretationof time constants. At present time with the significant developments in computing and especially simulation techniques it is possible relatively credible to verify all potential opinions, approaches and mathematical models. The clear aim is to describe the human behavior in the machine control including aircraft, and try to significantly reduce the impact of human factors in the aircraft flight control.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
KA - Vojenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Měření, diagnostika, spolehlivost palubních soustav letadel
ISBN
978-80-7231-893-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
79 - 89
Název nakladatele
Univerzita Obrany
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—